Kuva suuren ajoneuvon ohjaamosta. Taustalla aurinko.

Muita keinoja tupakkapaikkapoliisin tilalle

Nuorten tupakointi on yleisempää niissä oppilaitoksissa, joissa henkilöstö tupakoi, oppilaitoksessa ei ole selviä tupakointia tai nuuskaamista kieltäviä sääntöjä, näitä sääntöjä ei tunneta riittävästi tai niitä ei pidetä uskottavina. Kuitenkin oppilaitoksen mahdollisuudet vaikuttaa erityisesti nuorten tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöön ovat merkittävät ja jo pelkästään aikuisen kielteinen asenne näitä tuotteita kohtaan suojaa nuorta tupakoinnilta, nuuskaamiselta tai sähkötupakoinnilta.

Vaikka oppilaitos on julistautunut esimerkiksi savuttomaksi ja määritellyt tarvittavat toimenpiteet järjestyssäännöissään, ei käytännön arki välttämättä tue nikotiinittomuutta. Kyse ei ole siitä, etteikö asia koettaisi tärkeäksi, päinvastoin. Haasteena on, että keinot tukea opiskelijoiden nikotiinittomuutta koetaan vähäisiksi. Tällä hetkellä keskeisin käytössä oleva keino on puuttua siihen, missä tupakka- ja nikotiinituotteita käytetään, ei siihen käytetäänkö niitä ylipäätään. Puuttuminen on siis käytännössä opiskelijan ohjaamista oppilaitoksen alueen ulkopuolelle. Nikotiinitonta toimintakuluttuuria on tarve edistää muilla keinoilla kuin tupapaikkapoliisina toimimalla.

Lyhyt kuvaus, mikä Nikotiiniton amis -toimintamalli on, mihin se perustuu ja mitä sen avulla voi saada aikaan.

Toimintamalli on kehitetty yhdessä ammatillisten oppilaitosten kanssa

Nikotiiniton amis -toimintamallin taustalla on kehittämishanke Savon ammattiopiston kanssa, missä luotiin konkreettisia työkaluja ja toimintamalleja osaksi oppilaitoksen arjen rakenteita. Työn taustaksi on kuultu laajasti oppilaitoksen opiskelijoita ja henkilöstöä (mm. siivous- ja vahtimestaripalveluista oppilaitoksen johtoon asti). Kehittämistyössä on lisäksi ollut tiiviisti mukana oppilaitoksen henkilöstöä ja opiskelijoita, jotta työ tukee oppilaitoksen arjen rakenteita ja todella tarjoaa konkreettisia työkaluja oppilaitoksen toimintakulttuurin kehittämiseen.

Savon ammattiopistossa tuotetuista työkaluista ja toimintamalleista työstettiin vielä yhdessä muiden ammatillisten oppilaitosten edustajien kanssa Nikotiiniton amis -toimintamalli ja nyt tämä on kaikkien ammatillisen oppilaitosten käytettävissä. Lopullisen Nikotiiniton amis -toimintamallin kehittämisessä on hyödynnetty mm. palvelumuotoilua.

Lähtökohtana on, että jokaisen oppilaitoksessa työskentelevän ammattilaisen roolimalli on tärkeä ja kaikessa toiminnassa tuetaan opiskelijan ammatillista kasvua ja työkykyä. Toimintamalli ei tarjoa poppakonsteja oppilaitoksille, vaan pieniä rakenteellisia ja konkreettisia toimia, jotka yhdessä tukevat oppilaitoksen toimintakulttuurin kehittämistä.

”Jokainen tekee itse sen päätöksen, lopettaako tupakoinnin tai nuuskaamisen, mutta me oppilaitoksessa työskentelevät voimme rakentaa oppilaitosympäristöä ja -yhteisöä, joka tarjoaa mahdollisuuden tehdä terveyttä ja hyvinvointia tukevia valintoja.”

Nikotiiniton amis -toimintamallin tuloksia

Vuonna 2024 Nikotiiniton amis -toimintamallin tai sen osien käyttöönoton myötä kohdattiin yli 600 ammatillisen oppilaitoksen toimijaa ja oppilaitoksissa opiskelevien huoltajaa. Lisäksi oppilaitosten tapahtumissa kohdattiin yli 1300 nuorta. Koska toimintamalli kattaa koko oppilaitoksen, toiminnan vaikutuspiirissä oli vuonna 2024 yhteensä n. 11 800 perustutkinto-opiskelijaa ja yli 1000 vakituista henkilöstön jäsentä.

Nikotiiniton amis -toimintamallin tai sen osia on ottanut käyttöön vuosien 2021-2024 aikana seitsemän oppilaitosta: Savon ammattiopisto, Saimaan ammattiopisto Sampo, Samiedu, Sedu, Sataedu, Gradia ja Ekami.

Toimintamallin käyttöönoton myötä osa oppilaitoksista julistautui nikotiinittomaksi oppilaitokseksi ja järjestysääntöjä ja opiskeluhuoltosuunnitelmia päivitettiin vastaamaan arjen tarpeita niin, että toimintaohjeet olisivat realistisia toteuttaa osana oppilaitoksen arkea. Lisäksi henkilöstöä koulutettiin tupakka- ja nikotiinituotteisiin liittyvistä ilmiöistä ja miten tuotteiden käyttö kannattaa ottaa puheeksi opiskelijan kanssa. Oppilaitoksen nikotiinittomuudesta viestittiin monipuolisesti hyödyntämällä oppilaitoksen omaa viestintäosaamista ja opiskelijat osallistuivat mm. tapahtumien ja välituntitekemisen ideointiin.

Ne oppilaitokset, jotka olivat ottaneet toimintamallin käyttöönsä, kokivat saaneensa konkreettisia keinoja nikotiinittomuuden edistämiseen ja yhtenäistettyä toimintatapoja eri toimipisteiden välillä. Toimintamallin käyttöönottoprosessi vahvisti henkilöstön valmiuksia puuttua tuotteiden käyttöön ja nikotiinittomuuden edistäminen koettiin olevan enemmän kaikkien asia kuin yksittäisen aktiivisten tupakkapaikkapoliisien vastuulla.

Materiaalit

  • Tehtävät

    Tupakka- ja nikotiinituotteet ovat globaali ympäristöongelma

    Tehtävä käsittelee nikotiinituotteiden aiheuttamaa ympäristökuormaa.

    Lue lisää

    Nikotiiniton yläkoulu

  • Tietopaketit

    Tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön ehkäisy eri ikäkaudet huomioiden

    Tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön ehkäisy on tärkeää kaikissa eri ikävaiheissa ja ikävaihe huomioiden.

  • Tehtävät

    Mediataitoviikko: Tupakka- ja nikotiinituotteet mediassa

    Tehtävä, jossa tarkastellaan kriittisesti tupakkateollisuuden eri medioissa käyttämiä markkinointikeinoja.

    Lue lisää

    Nikotiiniton amis

  • Tietopaketit

    Nikotiinipussit nuorten keskuudessa

    Mitä nikotiinipussit ovat? Nikotiinipussit ovat nuuskan tapaan huulen alla käytettäviä pusseja. Väriltään ne ovat…

  • Tupakka- ja nikotiinituotteet ympärillämme

    Huom! Oppitunnin voi toteuttaa esimerkiksi etäopetuksessa myös jakamalla oppilaille linkin oppilaan versioon tuntisuunnitelmasta. OPPILAAN…

  • Miksi nikotiinittomuus on hyvä valinta?

    Huom! Oppitunnin voi toteuttaa esimerkiksi etäopetuksessa myös jakamalla oppilaille linkin oppilaan versioon tuntisuunnitelmasta. OPPILAAN…

  • Faktoja tupakka- ja nikotiinituotteista

    Huom! Oppitunnin voi toteuttaa esimerkiksi etäopetuksessa myös jakamalla oppilaille linkin oppilaan versioon tuntisuunnitelmasta. OPPILAAN…

  • Miten tupakka vaikuttaa ympäristöön?

    Tupakkatuotteet vaikuttavat ympäristöön monella tavalla. Jokainen voi vaikuttaa omilla valinnoillaan.

  • Hyvinvointi ja arkirytmi

    Tunnin sisältämiä tehtäviä on mahdollista tehdä luokkatasoista riippumatta ja erilaisissa opetus- ja ryhmätilanteissa. Tehtävien…

Edellinen
Seuraava