Ryhmä autoalan opiskelijoita seisoo tummansiniset työhaalarit päällä ringissä. Taustalla auto konepelti auki.

Nikotiinittomuusviestinnän työkalut

Nikotiinittomassa oppilaitoksessa oppilaitoksen henkilökunta on perehdytetty nikotiinittomuutta tukeviin toimintakäytänteihin, joita ylläpidetään ja päivitetään yksiköiden opiskeluhuoltoryhmien ja työhyvinvointiorganisaation kautta.

Kun oppilaitos on valmistellut tarvittavat kehittämistoimet arviointityökalun avulla, on hyvä suunnitella, miten nikotiinittomuudesta viestitään oppilaitoksessa. Oppilaitoksen nikotiinittomuudesta voi viestiä alkuun kampanjamuotoisesti. Tärkeää on muistaa, että nikotiinittomuudesta tulee viestiä säännöllisesti lukuvuoden aikana kampanjan lisäksi. Opiskelijat on hyvä osallistaa nikotinittomuusviestinnän suunnitteluun ja toteuttamiseen. Lisäksi nikotiinittomuusviestinnän suunnittelussa on hyvä tehdä tiivistä yhteistyötä oppilaitoksen viestinnän ja markkinoinnin kanssa.

Nikotiinittomuusviestinnän työkalut

  • Tähän tulee uudella visulla tarkistuslista

  • Esimerkki tiedotteesta huoltajille:

    • Nikotiiniton oppilaitos tarkoittaa, että tupakointi, nuuskan, nikotiininesteen tai sitä sitä sisältävän sähkösavukkeen käyttö on kielletty kokonaan sisätiloissa, ulkoalueilla ja opiskelija-asuntoloissa. Tupakointiin tai muiden nikotiinituotteiden käyttöön liittyviä välineitä ei saa pitää esillä koulun tiloissa eikä alueella.
    • Lisäksi nikotiinittomuus koskee työelämässä oppimista, opiskelijoille järjestettyjä tilaisuuksia ja matkoja.
    • Oppilaitoksessa halutaan tukea opiskelijoiden hyvinvointia ja nikotiinittomuuden tukeminen on tärkeä osa sitä. Nikotiinittomuus on osa ammattilaisen työkykyä, josta on huolehdittava jo opintojen aikana. Apua ja tukea tupakoinnin, nuuskaamisen tai sähkösavukkeen käytön lopettamiseen opiskelija saa netistä tai omalta terveydenhoitajalta. 
    • Tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttö on hyvä ottaa puheeksi myös kotona. Työkaluja puheeksi ottamiseen löydätte esimerkiksi Syöpäjärjestöjen FressisEdu.fi -sivustolta. 
  • Syöpäjärjestöilta on mahdollista tilata maksuttomia materiaaleja opiskelijoille jaettavaksi tai esille laitettavaksi esimerkiksi oppilaitoksissa, nuorisotiloissa ja urheiluseuroissa. Lisäksi Syöpäjärjestöt ovat julkaisseet raportteja nuorten nikotiinituotteiden käytön ilmiöstä nuorten kanssa toimivien ammattilaisten hyödynnettäväksi. Materiaaleja on mahdollista myös itse tulostaa verkkosivujen kautta.

    Tilaa täältä:

  • Tänne uutena sisältönä esimerkki oppilaitoksissa toteutetuista viestintäkampanjoista, Linkitys Hei lopeta -kamppikseen myös!

Materiaalit

  • Tehtävät

    Tupakka- ja nikotiinituotteet ovat globaali ympäristöongelma

    Tehtävä käsittelee nikotiinituotteiden aiheuttamaa ympäristökuormaa.

    Lue lisää

    Nikotiiniton yläkoulu

  • Tietopaketit

    Tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön ehkäisy eri ikäkaudet huomioiden

    Tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön ehkäisy on tärkeää kaikissa eri ikävaiheissa ja ikävaihe huomioiden.

  • Tehtävät

    Mediataitoviikko: Tupakka- ja nikotiinituotteet mediassa

    Tehtävä, jossa tarkastellaan kriittisesti tupakkateollisuuden eri medioissa käyttämiä markkinointikeinoja.

    Lue lisää

    Nikotiiniton amis

  • Tietopaketit

    Nikotiinipussit nuorten keskuudessa

    Mitä nikotiinipussit ovat? Nikotiinipussit ovat nuuskan tapaan huulen alla käytettäviä pusseja. Väriltään ne ovat…

  • Tupakka- ja nikotiinituotteet ympärillämme

    Huom! Oppitunnin voi toteuttaa esimerkiksi etäopetuksessa myös jakamalla oppilaille linkin oppilaan versioon tuntisuunnitelmasta. OPPILAAN…

  • Miksi nikotiinittomuus on hyvä valinta?

    Huom! Oppitunnin voi toteuttaa esimerkiksi etäopetuksessa myös jakamalla oppilaille linkin oppilaan versioon tuntisuunnitelmasta. OPPILAAN…

  • Faktoja tupakka- ja nikotiinituotteista

    Huom! Oppitunnin voi toteuttaa esimerkiksi etäopetuksessa myös jakamalla oppilaille linkin oppilaan versioon tuntisuunnitelmasta. OPPILAAN…

  • Miten tupakka vaikuttaa ympäristöön?

    Tupakkatuotteet vaikuttavat ympäristöön monella tavalla. Jokainen voi vaikuttaa omilla valinnoillaan.

  • Hyvinvointi ja arkirytmi

    Tunnin sisältämiä tehtäviä on mahdollista tehdä luokkatasoista riippumatta ja erilaisissa opetus- ja ryhmätilanteissa. Tehtävien…

Edellinen
Seuraava