Puimuri leikkaa viljaa pellolla. Taustalla puolipilvinen taivas.

Oppilaitoksen henkilöstön työkalut

Vastuuopettaja, opettaja tai ohjaaja huolehtii, että yhteiset pelisäännöt ovat opiskelijoiden tiedossa, keskustelee tupakka- ja nikotiinituotteiden käytöstä opiskelijoiden kanssa ja tarvittaessa viestii huoltajille. Opettaja tai ohjaaja hyödyntää työssään valmista nikotiinittomuuden edistämisen materiaalia ja kaikki oppilaitoksessa työskentelvät toimivat esimerkkinä opiskelijoille.

Oppilaitoksen henkilöstön työkalut

  • Nikotiinittomassa oppilaitoksessa tarkoituksena ei ole toimia tupakkapaikkapoliisina. Nikotiinittomassa oppilaitoksessa huolehditaan, ettei toimintakulttuuri tue tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöä, kaikilla on tiedossa yhteiset pelisäännöt ja oppilaitoksen nikotiinittomuudesta viestitään monipuolisesti ja positiivisen kautta. Lisäksi opiskelijoilla on mahdollisuus osallistua esimerkiksi yhteisöllisyyttä, ryhmäytymistä ja fyysistä aktiivisuutta tukevaan toimintaan.

    ”Jokainen tekee itse sen päätöksen, lopettaako tupakoinnin tai nuuskaamisen, mutta me oppilaitoksessa työskentelevät voimme rakentaa oppilaitosympäristöä ja -yhteisöä, joka tarjoaa mahdollisuuden tehdä terveyttä ja hyvinvointia tukevia valintoja.” 

    Vähimmäispuuttumisen toimintaohje

    • Kerrotaan opiskelijalle, että oppilaitos on nikotiiniton. Nikotiinittomuus tarkoittaa, että tupakointi, nuuskan, nikotiininesteen tai sitä sisältävän sähkötupakan käyttö on kielletty kokonaan oppilaitoksen sisätiloissa, ulkoalueilla ja opiskelija-asuntoloissa. Tupakointiin tai muiden nikotiinituotteiden käyttöön liittyviä välineitä ei saa pitää esillä koulun tiloissa eikä alueella. Lisäksi nikotiinittomuus koskee työelämässä oppimista, oppilaitoksen opiskelijoilleen järjestämiä tilaisuuksia ja matkoja.
    • Tiedotetaan, mitä muuta tekemistä toimipisteessä on opiskelijalle tarjolla tauoilla ja vapaa-aikoina
    • Kerrotaan opiskelijalle, että tukea tupakkatuotteiden käytön lopettamiseen saa tarvittaessa terveydenhoitajalta
  • Tähän linkataan puheeksioton mallit ja lopettamisen tuen mallit. Lyhyt kuvaus näistä ja linkkaus omille sivuilleen?

  • Mikä tahansa muu mielekäs tekeminen tukee ammattiin opiskelevien nikotiinittomuutta, edistää yhteisöllisyyttä ja ryhmäytymistä. Opiskelijat kokevat, että tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttö saattaa unohtua kun tarjolla on muuta mielekästä tekemistä.

    Välitunneille opiskelijat toivovat esimerkiksi hengailupaikkoja tai valvottuja hengailutiloja, pelejä tai paikan, missä voisi rentoutua tai levätä. Tällä tavalla tarjotaan tupakkapaikalla tapahtuvan ryhmäytymisen sijaan muita vaihtoehtoja.

    Esimerkki Pop up -välituntitoiminnan järjestämisestä

    Sote-alan opiskelijaryhmä toteutti osana opintojaan Pop up-välituntitoimintaa alansa opiskelijoille. Välituntitoimintaan oli tuotu erilaisia pelimahdollisuuksia, kisailuja ja musiikkia.

    Toiminta oli ohjelmoitua muutamien viikkojen ajan ja se koettiin hyvänä lisänä tauoille. Pop up-toimintaa on toteutettu myös muualla kampuksella yhteistyössä nuorisopalveluiden ja verkostojen kanssa.

    Lisäksi Pop up-toiminnasta saatiin ideoita tuoda pelillisyyttä sekä taukoaktiivisuusmahdollisuuksia omaehtoiseen käyttöön. Välinehankintojen osalta tarpeeseen vastasi oppilaitoksen Liikkuva opiskelu -toiminta.

    Opiskelijat mukaan suunnittelemaan ja toteuttamaan

    Yhteisöllisyyttä ja ryhmäytymistä tukevaa toimintaa suunniteltaessa kannattaa huomioida:

    • Yhteistyö toimitiloja hallinnoivan tahon kanssa (mihin saa laitta mitäkin?)
    • Mitä opiskelijat toivovat?
    • Opiskelijoiden oman osaamisen hyödyntäminen
    • Yhteistyö yli hankerajojen: onko samaan aikaan käynnissä muita hankkeita, joita voidaan hyödyntää toiminnan järjestämisessä?

    Lisää ideoita vinkkejä:

  • Esimerkki tiedotteesta huoltajille:

    • Nikotiiniton oppilaitos tarkoittaa, että tupakointi, nuuskan, nikotiininesteen tai sitä sitä sisältävän sähkösavukkeen käyttö on kielletty kokonaan sisätiloissa, ulkoalueilla ja opiskelija-asuntoloissa. Tupakointiin tai muiden nikotiinituotteiden käyttöön liittyviä välineitä ei saa pitää esillä koulun tiloissa eikä alueella.
    • Lisäksi nikotiinittomuus koskee työelämässä oppimista, opiskelijoille järjestettyjä tilaisuuksia ja matkoja.
    • Oppilaitoksessa halutaan tukea opiskelijoiden hyvinvointia ja nikotiinittomuuden tukeminen on tärkeä osa sitä. Nikotiinittomuus on osa ammattilaisen työkykyä, josta on huolehdittava jo opintojen aikana. Apua ja tukea tupakoinnin, nuuskaamisen tai sähkösavukkeen käytön lopettamiseen opiskelija saa netistä tai omalta terveydenhoitajalta. 
    • Tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttö on hyvä ottaa puheeksi myös kotona. Työkaluja puheeksi ottamiseen löydätte esimerkiksi Syöpäjärjestöjen FressisEdu.fi -sivustolta. 
  • Opetukseen, ohjaukseen ja neuvontaan on olemassa valmista nikotiinittomuuden edistämisen materiaalia. Materiaalia voi hyödyntää osana ammatillisia opintoja, yhteisiä tutkinnon osia, oppilaitoksen tapahtumia ja teemapäiviä tai esimerkiksi opiskeluhuollon ohjaustilanteissa.

    www.fressis.fi

    • Nuorille suunnattu sivusto, joka tarjoaa monipuolisesti tietoa ja vinkkejä terveelliseen ja hyvinvoivaan arkeen. Opiskelijan voi ohjata sivustolle esimerkiksi lukemaan tietoartikkeleita, katsomaan videoita tai tekemään erilaisia testejä.​
    • Kysy asiantuntijalta -palvelussa nuoret voivat kysyä luottamuksellisesti hyvinvointiin ja terveyteen liittyvistä aiheista. Kysymyksiä voi hyödyntää esimerkiksi keskusteluissa ja tehtävissä terveystiedon tunneilla.​​

    www.työkykypassi.fi

    • Saku ry:n Ammattiosaajan työkykypassiin on koottu yhteen keskeiset työkykyä ja hyvinvointia ylläpitävät osa-alueet: liikunta, terveysosaaminen sekä harrastukset ja yhteistyötaidot.
    • Ammattiosaajan työkykypassin avulla opettaja kytkee osa-alueet osaksi tutkinnon suorittamista ja liittää passin osa-alueet vastaaviin tutkinnon osiin.

    www.ehyt.fi 

    • Keskustelua nikotiinituotteista osa 1 on EHYT ry:n tuottama valmis opetusmateriaali, jota voi hyödyntää päihdekeskusteluissa tai osana opetusta.
    • Osa 2 käsittelee nikotiinituotteiden vaikutuksia ympäristöön sekä tupakkateollisuuden piilomarkkinointitaktiikoita.
    • Materiaali on suunnattu yläkoulun- ja toisen asteen opiskelijoille, sopii sekä lähi- että etäopetukseen.
    • Pakettiin kuuluu PowerPoint -esitys sekä opettajan opas, jossa ohjeet aiheen käsittelyyn. Esityksen pohdintatehtävät käydään yhdessä läpi keskustellen.

    Ehyt/ Puheeksi ottaminen nuorisotyössä

    • Materiaali on kehitetty nuorisotyössä toteutettavan päihteiden käytön ja rahapelaamisen puheeksioton tueksi. Materiaalissa kuvataan, miten voit edistää nuorten kanssa käytäviä päihteisiin tai rahapelaamiseen liittyviä keskusteluja ennen huolen heräämistä ja mitä ottaa huomioon, kun huoli nuoresta herää.
    • Materiaali soveltuu hyvin myös oppilaitosten höydynnettäväksi.

Materiaalit

  • Tehtävät

    Tupakka- ja nikotiinituotteet ovat globaali ympäristöongelma

    Tehtävä käsittelee nikotiinituotteiden aiheuttamaa ympäristökuormaa.

    Lue lisää

    Nikotiiniton yläkoulu

  • Tietopaketit

    Tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön ehkäisy eri ikäkaudet huomioiden

    Tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön ehkäisy on tärkeää kaikissa eri ikävaiheissa ja ikävaihe huomioiden.

  • Tehtävät

    Mediataitoviikko: Tupakka- ja nikotiinituotteet mediassa

    Tehtävä, jossa tarkastellaan kriittisesti tupakkateollisuuden eri medioissa käyttämiä markkinointikeinoja.

    Lue lisää

    Nikotiiniton amis

  • Tietopaketit

    Nikotiinipussit nuorten keskuudessa

    Mitä nikotiinipussit ovat? Nikotiinipussit ovat nuuskan tapaan huulen alla käytettäviä pusseja. Väriltään ne ovat…

  • Tupakka- ja nikotiinituotteet ympärillämme

    Huom! Oppitunnin voi toteuttaa esimerkiksi etäopetuksessa myös jakamalla oppilaille linkin oppilaan versioon tuntisuunnitelmasta. OPPILAAN…

  • Miksi nikotiinittomuus on hyvä valinta?

    Huom! Oppitunnin voi toteuttaa esimerkiksi etäopetuksessa myös jakamalla oppilaille linkin oppilaan versioon tuntisuunnitelmasta. OPPILAAN…

  • Faktoja tupakka- ja nikotiinituotteista

    Huom! Oppitunnin voi toteuttaa esimerkiksi etäopetuksessa myös jakamalla oppilaille linkin oppilaan versioon tuntisuunnitelmasta. OPPILAAN…

  • Miten tupakka vaikuttaa ympäristöön?

    Tupakkatuotteet vaikuttavat ympäristöön monella tavalla. Jokainen voi vaikuttaa omilla valinnoillaan.

  • Hyvinvointi ja arkirytmi

    Tunnin sisältämiä tehtäviä on mahdollista tehdä luokkatasoista riippumatta ja erilaisissa opetus- ja ryhmätilanteissa. Tehtävien…

Edellinen
Seuraava