Tehtävät

Tupakointi ja terveyserot

Terveystiedon tehtävä, jossa opiskelijat tutkivat tupakoinnin yhteyttä sosioekonomisiin tekijöihin ja terveyseroihin.

Tehtävässä opiskelijat tarkastelevat tupakoinnin yhteyttä sosioekonomisiin tekijöihin ja terveyseroihin tilastotietojen ja artikkelin pohjalta. Tehtävä kehittää opiskelijoiden kykyä lukea ja tulkita tilastoja, yhdistää tietoa yhteiskunnallisista tekijöistä sekä pohtia terveyserojen syntyä ja keinoja niiden kaventamiseen.

  • Opiskelijat pohtivat tupakoinnin yhteyttä sosioekonomiseen asemaan ja terveyserojen syntyyn.

  • Opiskelijat tutustuvat Sotkanet.fi (THL) tilastotietokantaanjosta voi katsoa oman alueen/paikkakunnan ja koko maan koulutustasojen erot päivittäisessä tupakoinnissa. Opiskelijat pohtivat, mitkä ovat tilastokuvion päätulokset ja mitkä tekijät voivat selittää tätä tulosta.

    Opiskelijat tutustuvat ensin koko maan tilastoon: Sotkanet.fi . Tänne on syötetty indikaattorit ja vuodet valmiiksi, joten opiskelijan tulee painaa ainoastaan ’Viivakuvio’ tai ’Palkkikuvio’  -kuvaketta sivun alalaidassa. Tämän jälkeen opiskelijat voivat tutustua oman alueensa tilanteeseen muuttamalla alueen.

    Tämän jälkeen opiskelijat tutustavat tupakointia ja köyhyyttä käsittelevään artikkeliin ja erityisesti sivuilla 2 ja 5 oleviin kuvaajiin.

    Lopuksi opiskelijat ottavat kantaa väitteiseen: Tupakkatuotteiden käytön ehkäisy on yksi keskeinen toimi terveyserojen kaventamisessa.

  • Tupakointi ja terveyserot – tilastojen tulkintaa ja yhteiskunnallista pohdintaa

    Tarkastele tupakoinnin yhteyttä sosioekonomiseen asemaan ja mieti, miten tupakointi vaikuttaa väestön terveyseroihin.

    1. Avaa Sotkanet.fi-tilasto:
      ➤ Klikkaa tästä: Sotkanet.fi – koulutustasojen erot tupakoinnissa
      ➤ Valmiiksi valitut tilastot avautuvat – klikkaa vain Näytä tilastot sivun alareunasta.
      ➤ Tarkastele ensin koko maan tilannetta. Tämän jälkeen voit vaihtaa alueen oman paikkakuntasi tietoihin.

    2. Vastaa kysymyksiin:

      • Mitkä ovat tilastokuvion tärkeimmät havainnot?

      • Mitkä tekijät voivat selittää koulutuseroja tupakoinnissa?

      • Miksi tupakointi voi kasaantua tiettyihin väestöryhmiin?

    3. Tutustu artikkeliin tupakoinnista ja köyhyydestä:
      ➤ Keskity erityisesti sivujen 2 ja 5 kuvaajiin.
      ➤ Pohdi, millaisia yhteyksiä voit havaita tupakoinnin, toimeentulon ja hyvinvoinnin välillä.

    4. Lopuksi: Ota kantaa väitteeseen:
      Tupakkatuotteiden käytön ehkäisy on yksi keskeinen toimi terveyserojen kaventamisessa.
      ➤ Kirjoita lyhyt perusteltu mielipide tai keskustelkaa väitteestä ryhmässä.

Katso myös nämä

Katso kaikki materiaalit täältä

  • Tehtävät

    Tupakka- ja nikotiinituotteet ovat globaali ympäristöongelma

    Tehtävä käsittelee nikotiinituotteiden aiheuttamaa ympäristökuormaa.

    Lue lisää

    Nikotiiniton yläkoulu

  • Tehtävät

    Mediataitoviikko: Tupakka- ja nikotiinituotteet mediassa

    Tehtävä, jossa tarkastellaan kriittisesti tupakkateollisuuden eri medioissa käyttämiä markkinointikeinoja.

    Lue lisää

    Nikotiiniton amis

  • Tehtävät

    Hyvinvointivirtaa -teemaviikko

    Teemaviikolla voi järjestää toiminnallista ohjelmaa sekä hyödyntää digitaalista materiaalia, julisteita ja esitteitä tupakka- ja...

    Lue lisää

    Nikotiiniton amis

Edellinen
Seuraava