Yhä nuoremmat lapset altistuvat tupakka- ja nikotiiniteollisuuden aggressiiviselle piilo- ja mielikuvamarkkinoinnille sosiaalisessa mediassa ja digitaalisissa peliympäristöissä. Markkinoinnin kautta tuotteiden käyttö pyritään normalisoimaan yhä nuoremmissa ikäluokissa. Erityisesti sähkösavuke eli vape -ilmiö on osa maailmanlaajuista nuorisokulttuuria, johon moni lapsi ja nuori haluaa samaistua. Se myös luo valheellista mielikuvaa siitä, että kaikki käyttäisivät tuotteita ja se olisi nyt jollain tavalla trendikästä. Totuus on se, että onneksi vain pieni osa lapsista ja nuorista käyttää tuotteita tai on niitä kokeillut.
Kuitenkin mitä useammin lapsi tai nuori näkee tuotteiden käyttöä omassa arjessaan tai digitaalisessa ympäristössään, sitä suurempi on riski sille, että nuori alkaa tuotteita käyttämään. Erityisesti sähkösavukkeiden käyttö on vahvasti ryhmäilmiö. Jos lapsen tai nuoren kaveripiirissä käytetään tuotteita, voi lapsi kokea ulkopuolisuuden tunnetta, jos ei halua tuotteita käyttää. Tämä myös lisää riskiä tuotteiden käytön aloittamiselle.
Oppilaiden kanssa on tärkeää pohtia tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöön liittyvää ryhmäpainetta ja medialukutaitoa. Oppilaat on tärkeä saada itse pohtimaan sitä, miten sosiaalisen median luoma kuva tuotteiden käytöstä ja käyttäjistä tai ympärillä olevien tuotteiden käyttö voi vaikuttaa lapsen omiin asenteisiin.
-
Oppilaan tieto tupakka-ja nikotiinituotteista lisääntyy erityisesti ryhmäpaineen ja sosiaalisen median näkökulmista. Oppilas oppii tarkastelemaan riippuvuutta sosiaalisena ilmiönä. Oppilas oppii näkemään, millaiset asiat sosiaalisessa ympäristössä ja mediassa vaikuttavat hänen terveyskäyttäytymiseensä.
-
Luokka kartoittaa yhdessä ennakkotietonsa tupakka- ja nikotiinituotteista (tupakka. nuuska, sähkösavuke (vape) ja nikotiinipussit); mitä he tietävät tuotteista, ovatko he kohdanneet niitä omassa arjessaan ja sosiaalisesssa mediassa.
Tämän jälkeen oppilaat voivat jakautua kiinnostuksensa mukaan selvittämään lisätietoa eri tuotteista ja niiden haitallisuudesta. Tiedot voi kasata sähköiselle alustalle tai luokan taululle, jota kaikki voivat työstää. Oppilaat esittelevät löytämänsä tiedot muille ryhmille.
Tämän jälkeen oppilaat pohtivat sosiaalisen median viestien todenperäisyyttä suhteessa kerättyyn tietoon. Kerrotaanko sosiaalisessa mediassa rehellisesti tuotteiden haitoista ja miten tuotteiden käyttö näkyy somessa.
- Oppilaat voivat miettiä sitä, millaisissa yhteyksissä he ovat nähneet tuotteiden käyttöä tai niistä viestimistä sosiaalisessa mediassa. Onko käyttö ja viestit liittyneet esimerkiksi höyrytemppujen tekemiseen, yhdessä kavereiden kanssa olemiseen tai terveyshaitoista viestimiseen? Millainen vaikutus näillä kuvilla ja videoilla on ollut oppilaan omiin asenteisiin ja suhtautumiseen tuotteita kohtaan?
- Millaisia tupakka- ja nikotiinituotteisiin liittyviä viestejä somessa liikkuu? Ovatko viestit todenmukaisia? Miten sosiaalisessa mediassa vastaan tulevien viestien todenmukaisuutta voidaan arvioida? Oppilaat voivat käydä tutustumassa Syöpäjärjestöjen nuorille suunnatun Fressis.fi-sivuston sosiaalisen median kanaviin Instagramiin ja Tiktokiin ja pohtia, miten niissä on käsitelty tupakka- ja nikotiinituotteisiin liittyviä teemoja ja onko niissä onnistuttu.
Lisäksi voidaan pohtia, onko olemassa esimerkiksi tiettyjä ryhmiä, joissa eri tuotteita käytetään erityisen paljon ja miten tällaisen ryhmän käytökseen ja/tai asenteeseen voidaan vaikuttaa? Usein tuotteiden käyttö on ryhmäilmiö ja siihen liittyy sosiaalinen riippuvuus. Tuotteita käytetään tiettyjen kavereiden kanssa ja tuotteiden käyttö tarjoaa tavan olla yhdessä. Nuori tai lapsi, joka halusia kuulua ryhmään, voi kokea suurta painetta alkaa käyttämään tuotetta.
Lopuksi oppilaat suunnittelevat tietojensa sekä tekemiensä havaintojen perusteella tupakka- ja nikotiinituotevastaisen some-mainoksen tietylle kohderyhmälle.
Ryhmät esittelevät toisilleen tuotoksensa. Sen jälkeen he voivat esimerkiksi äänestää näistä vuoden mainoksen. Jokaisen tulee perustella lyhyesti, miksi valitsi juuri ko. mainoksen.
-
Oppilasohjeet: Tupakka- ja nikotiinituotteiden vaikutukset sosiaalisessa mediassa
Tavoite: Tässä tehtävässä pohditaan tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöön liittyviä asenteita ja ryhmäpaineen vaikutusta, erityisesti sosiaalisen median kautta. Opit arvioimaan, miten somessa tupakka- ja nikotiinituotteet näkyvät, ja miten niiden haitallisuudesta viestitään. Tehtävän lopuksi suunnittelet oman some-mainoksen, joka vastustaa tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöä.
Tehtävän vaiheet:
-
Ennakkotiedon kartoitus:
-
Keskustellaan luokassa, mitä tiedämme tupakka- ja nikotiinituotteista (tupakka, nuuska, sähkösavuke eli vape, nikotiinipussit).
-
Onko joku kohdannut näitä tuotteita omassa arjessaan tai sosiaalisessa mediassa?
-
Kirjaa ylös, mitä tietoa meillä on tuotteista ja millaisia mielikuvia ne herättävät.
-
-
Lisätiedon etsiminen:
-
Jakautukaa pienryhmiin ja valitkaa yksi tupakka- tai nikotiinituote.
-
Selvittäkää, mitä haittoja valitulla tuotteella on terveyteen ja ympäristöön.
-
Kokoakaa löydetyt tiedot sähköiselle alustalle tai taululle, johon kaikki voivat lisätä omia huomioitaan.
-
Esitelkää löydetyt tiedot muille ryhmille.
-
-
Sosiaalisen median viestit ja niiden arviointi:
-
Pohtikaa, mitä sosiaalisen median kanavissa (Instagram, TikTok) kerrotaan tupakka- ja nikotiinituotteista.
-
Miten tuotteiden käyttö näkyy somessa? Esimerkiksi:
-
Onko viesteissä keskitytty terveyshaittoihin vai onko niitä esitetty hauskoina tai trendikkäinä?
-
Miten sosiaalinen media voi vaikuttaa asenteisiimme näitä tuotteita kohtaan?
-
-
Tutustukaa Syöpäjärjestöjen Fressis.fi-sivuston kanaviin ja miettikää, miten siellä käsitellään tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöä. Onko somessa esitetyt viestit rehellisiä ja totuudenmukaisia?
-
-
Ryhmäpaineen ja sosiaalisen riippuvuuden pohdinta:
-
Miettikää, miksi tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttö usein on ryhmäilmiö.
-
Miten ryhmäpaine voi vaikuttaa siihen, että nuori alkaa käyttää tuotteita?
-
Miten voidaan vaikuttaa asenteisiin ja käyttäytymiseen, jos ryhmässä on paljon tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttäjiä?
-
Millaisiin tilanteisiin ja yhteyksiin tupakka- ja nikotiinituotteet voivat liittyä (esim. höyrytemput, yhdessä oleminen)?
-
-
Some-mainoksen suunnittelu:
-
Käyttäkää keräämäänne tietoa ja havaintoja tupakka- ja nikotiinituotteiden haitoista ja ryhmäpaineen vaikutuksesta luodaksenne some-mainoksen, joka vastustaa näiden tuotteiden käyttöä.
-
Valitkaa tietty kohderyhmä, kuten nuoret, ja miettikää, mikä viesti voisi tavoittaa heidät parhaiten.
-
-
Esittely ja äänestys:
-
Esitelkää luokan muille ryhmille suunnittelemienne mainosten ideat ja tuotokset.
-
Äänestäkää, mikä mainos on paras ja perustelkaa valintanne. Mikä tekee siitä tehokkaan?
-
Keskustelun tueksi:
-
Mitä somessa näkyvät tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöön liittyvät viestit saattavat kertoa nuorille tuotteiden käyttämisen ”normaaliudesta”?
-
Miten voimme itse kehittää omia asenteitamme ja suhtautumistamme, jotta emme antaisi ulkopuolelta tulevia paineita vaikuttaa meidän päätöksiimme?
Tämä tehtävä auttaa sinua kehittämään kriittistä ajattelua ja kykyä arvioida sosiaalisen median viestejä. Samalla saat käytännön työkaluja tupakka- ja nikotiinituotteiden haittojen tunnistamiseen ja niihin liittyvän ryhmäpaineen ymmärtämiseen.
-