Tehtävät

Terveys-lehti

Terveys-lehti -tehtävässä oppilaat pääsevät tuottamaan oman terveysaiheisen lehden pienryhmissä. Tehtävän tavoitteena on vahvistaa ymmärrystä terveellisistä elämäntavoista, kehittää medialukutaitoa ja oppia ilmaisemaan omia ajatuksia eri tekstilajeja hyödyntäen.

Ryhmissä laaditaan lehtijuttuja eri aiheista, kuten ravinnosta, liikunnasta, unesta, hyvästä mielestä, harrastuksista, kaverisuhteista tai tupakka- ja nikotiinituotteiden haitoista. Oppilaat etsivät tietoa, harjoittelevat lähteiden käyttöä ja kirjoittavat juttuja esimerkiksi artikkelin, haastattelun, uutisen, mielipidekirjoituksen tai mainoksen muotoon. Tavoitteena on tuottaa innostava ja informatiivinen lehti, joka rohkaisee terveellisiin valintoihin ja tuo esiin oppilaiden omat oivallukset.

  • Oppia huolehtimaan terveydestä. Vahvistaa medialukutaitoa sekä kykyä käyttää lähdemateriaalia ja ilmaista omia ajatuksia.

  • Oppilaat toteuttavat ryhmätyönä Terveys-verkkolehden. Kukin ryhmä tekee lehteen jutun eri terveysaiheesta:

    1. ravinto
    2. liikunta
    3. uni ja lepo
    4. hyvä mieli
    5. harrastukset
    6. kaverit
    7. tupakka- ja nikotiinituotteiden haitallisuus

    Lehtijuttu voi olla esimerkiksi haastattelu, artikkeli, uutinen, mielipidekirjoitus tai mainos.

    Esimerkkejä lehden sisältöjen toteutustavoista tupakka- ja nikotiinituotteiden haitallisuus -aiheesta:

    • Haastattelu: Haastatellaan esimerkiksi yläkoululaisia, jotka eivät käytä tupakka- ja nikotiinituotteita. Miksi ei kannata tupakoida/nuuskata/käyttää sähkötupakkaa/nikotiinipusseja? Miksi he eivät itse käytä tuotteita? Miten he ovat selvinneet yläkoulussa tupakoimatta/nuuskaamatta/sähkötupakoimatta (vapettamasta)/käyttämättä nikotiinipusseja?
    • Artikkeli: Kootaan tietoa tupakka- ja nikotiinituotteiden (tupakka, nuuska, sähkötupakka (vape) ja nikotiinipussit) haitoista ja vaaroista. Mitä tupakka- ja nikotiinituotteet sisältävät? Miksi tupakka- ja nikotiinituotteet ovat vaarallisia? Miten tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttö vaikuttaa hyvinvointiin? Tupakka- ja nikotiinituotteiden ympäristövaikutukset? Mitä haittaa tupakka- ja nikotiinituotteista on erityisesti nuorelle?
    • Uutinen: Kirjoitetaan uutisjuttu tupakka- ja nikotiinituotteisiin liittyvästä ajankohtaisesta aiheesta.
    • Mielipidekirjoitus: Kirjoitetaan mielipidekirjoitus esimerkiksi nuorten sähkösavukkeiden käytöstä, sähkösavukkeiden (vapejen) käytöstä koulussa/yläkoulussa tai lasten ja nuorten parissa toimivien aikuisten sähkösavukkeiden käytöstä. Mitä mieltä kirjoittaja asiasta on? Mitkä ovat perustelut?
    • Mainos: Suunnitellaan tupakka- ja nikotiinituotteiden vastainen mainos. Mainokseen voi valita yhden tuotteen, kuten sähkösavukkeen (vapen)

    Ryhmät etsivät aiheesta tietoa ja materiaalia. Opettaja voi myös jakaa oppilaille aihetta koskevaa materiaalia. Luokka keksii lehdelle yhdessä kivan nimen ja ideoi kiinnostavia otsikoita. Lehden voi toteuttaa myös paperisena versiona.

  • Ohjeet oppilaille: Terveys-lehti

    Tässä tehtävässä toteutamme yhdessä oman Terveys-lehden! Pääsette tekemään lehteen juttuja tärkeistä aiheista, jotka liittyvät terveyteen ja hyvinvointiin.

    1. Ryhmien muodostaminen

    • Työskentelemme pienryhmissä.

    • Jokainen ryhmä saa oman terveysaiheen, esimerkiksi ravinnon, liikunnan, unen, hyvän mielen, harrastukset, kaverisuhteet tai tupakka- ja nikotiinituotteiden haitat.

    2. Jutun laatiminen

    • Ryhmäsi suunnittelee ja toteuttaa lehtijutun omasta aiheestaan.

    • Voitte valita, millaisessa muodossa juttu tehdään. Vaihtoehtoja ovat esimerkiksi:

      • Haastattelu

      • Artikkeli

      • Uutinen

      • Mielipidekirjoitus

      • Mainos

    3. Tiedon etsiminen

    • Etsikää aiheestanne luotettavaa tietoa esimerkiksi oppikirjoista, netistä tai opettajan jakamista materiaaleista.

    • Kirjoittakaa juttu selkeästi ja omilla sanoillanne.

    4. Lehden toteutus

    • Keksimme yhdessä lehdelle nimen ja mietimme kiinnostavia otsikoita.

    • Lehti voi olla verkkolehti tai paperilehti.

    • Kuvat, piirrokset ja taitto tekevät lehdestä vielä hienomman!

    5. Esittely

    • Kun lehti on valmis, esittelemme sen yhdessä muille.

    • Mietimme myös, mikä muiden ryhmien jutuissa oli hyvää ja oivaltavaa.

    Muistattehan:

    • Jokaisen ryhmäläisen panos on tärkeä.

    • Rohkaiskaa toisia, jakakaa tehtäviä ja kuunnelkaa kaikkien ideoita.

    • Tärkeintä on oppia uutta terveydestä ja tehdä yhdessä hieno lehti!

Katso myös nämä

Katso kaikki materiaalit täältä

  • Tehtävät

    Tupakka- ja nikotiinituotteet ovat globaali ympäristöongelma

    Tehtävä käsittelee nikotiinituotteiden aiheuttamaa ympäristökuormaa.

    Lue lisää

    Nikotiiniton yläkoulu

  • Tehtävät

    Mediataitoviikko: Tupakka- ja nikotiinituotteet mediassa

    Tehtävä, jossa tarkastellaan kriittisesti tupakkateollisuuden eri medioissa käyttämiä markkinointikeinoja.

    Lue lisää

    Nikotiiniton amis

  • Tehtävät

    Hyvinvointivirtaa -teemaviikko

    Teemaviikolla voi järjestää toiminnallista ohjelmaa sekä hyödyntää digitaalista materiaalia, julisteita ja esitteitä tupakka- ja...

    Lue lisää

    Nikotiiniton amis

Edellinen
Seuraava