Tehtävän sisältö ja ohjeet
-
Opiskelija huolehtii terveydestään ja toimintakyvystään. Opiskelija osaa etsiä luotettavaa tietoa ikäluokkansa tupakka- ja nikotiinituotteiden käytöstä ja pohtia ikäluokkansa terveyseroja.
-
Opiskelijat tutustuvat Kouluterveyskyselyn tuloksiin. Opiskelija valitsee tulospalvelusta oman oppiasteen sekä aiheena päihteet ja riippuvuudet. Opiskelijaa voi ohjata tarkastelemaan tiettyjä indikaattoreita, kuten:
- Tupakoin päivittäin
- Nuuskaa päivittäin
- Käyttää sähkösavuketta päivittäin
- Käyttää nikotiinipusseja silloin tällöin tai päivittäin
- Käyttänyt jotain tupakkatuotetta tai sähkösavuketta vähintään kerran (kokeillut)
Vaihtoehtoisesti opiskelijat voivat tarkastella Kouluterveyskyselyn koostetta nuorten tupakka- ja nikotiinituotteista. Oman oppiasteen kaaviosta opiskelijat tarkastelevat tuotteiden käytön yleisyyttä ja muutoksia.
Tiedon pohjalta opiskelijat pohtivat ryhmissä seuraavia kysymyksiä:
- Millaisia muutoksia nuorten tupakka- ja nikotiinituotteiden käytössä on tapahtunut viimeisten vuosien aikana? Mistä arvelette muutosten johtuvan?
- Millaisia eroja on tyttöjen ja poikien tupakka- ja nikotiinituotteiden käytössä? Mistä arvelette erojen johtuvan?
- Millaisia eroja on lukiossa ja ammattioppilaitoksessa opiskelevien nuorten tupakka- ja nikotiinituotteiden käytössä? Mistä arvelette erojen johtuvan?
Käydään opiskelijoiden pohdinnat läpi niin, että jokainen ryhmä vuorollaan kertoo yhden asian, jolla perustelivat tuloksia. Jatketaan kierrosta niin pitkään, että kaikki ryhmien asiat on läpikäyty. Opettaja voi tarvittaessa lisätä näkökulmia. Keskustellaan yhdessä, miten tehtävissä 2. ja 3. ilmenneitä eroja voitaisiin kaventaa ja miksi se on tärkeää.
Tehtävän voi tarvittaessa toteuttaa sovellettuna myös kirjallisesti yksilötehtävänä.