Tehtävät

Mistä tulee hyvä mieli?

Tehtävässä opetellaan huomaamaan arjen tilanteet, jotka tuottavat hyvää mieltä. Oppilaat pohdiskelevat, mitkä asiat arjessa tekevät heidät iloisiksi ja saavat heidät tuntemaan itsensä hyväksi. Tehtävissä tarkastellaan, kuinka pienet positiiviset hetket voivat vaikuttaa hyvinvointiin ja itsensä arvostamiseen. Oppilaat oppivat myös havainnoimaan ympäristöään ja ilmaisemaan omia tuntemuksiaan, kun he tekevät muistiinpanoja tai piirtävät näistä iloisista hetkistä. Yhteisesti luokassa kootaan ”hyvän mielen taulukko”, joka muistuttaa siitä, kuinka arvostaa ja nauttia arjen pienistä asioista.

  • Oppia huomaamaan arjen pienet asiat, jotka tuottavat iloa ja saavat hyvälle mielelle. Tukea positiivista suhtautumista elämään ja itseen, vahvistaa oman elämän ja itsen arvostusta. Oppia havainnoimaan ympäristöä ja kuvailemaan havaintoja.

  • Oppilaat havainnoivat ja tarkkailevat muutaman päivän ajan omaa elämäänsä ja arkeaan.

    Mitkä asiat tekivät minut iloiseksi?

    Mistä asioista minulle tuli hyvä mieli?

    Oppilas kirjoittaa tai piirtää havainnot muistiinpanovihkoon tai tallentaa muulla tavoin. Luokka kokoaa tulokset oppitunnilla hyvän mielen tauluksi.

  • Oppilasohjeet: Hyvän mielen arkea

    Tavoite:
    Tässä tehtävässä opit huomaamaan, mitkä asiat arjessa tekevät sinut iloiseksi ja saavat hyvälle mielelle. Tavoitteena on myös oppia arvostamaan pieniä, positiivisia hetkiä elämässä ja tutkia, kuinka nämä hetket vaikuttavat hyvinvointiisi.

    Tehtävän suorittaminen:

    1. Havainnoi arkeasi:
      Seuraavien muutaman päivän aikana tarkkaile arkeasi ja huomioi, mitkä asiat tekevät sinut iloiseksi. Mitä tapahtuu tai millaisia asioita koet, jotka saavat sinut hyvälle mielelle? Voit tarkkailla esimerkiksi:

      • Mitä teet, kun tunnet olosi iloiseksi?

      • Millaiset tilanteet, ihmiset tai asiat saavat sinut nauramaan tai tuntemaan itsesi hyväksi?

      • Voitko huomata arjessa pieniä ilonaiheita, kuten luonnon kauneuden, mukavan keskustelun, mieluisan harrastuksen tai hauskan hetken ystävien kanssa?

    2. Kirjaa havainnot muistiin:
      Kirjoita tai piirrä havainnot muistiin vihkoon tai jollain muulla sinulle sopivalla tavalla. Voit tehdä listan, kirjoittaa päiväkirjaan tai luoda piirroksia ja kuvia iloisista hetkistä. Tärkeintä on, että tallennat niitä hetkiä, jotka tuovat hyvän mielen.

    3. Kokoa hyvä mieli:
      Oppitunnilla keräämme yhdessä kaikki havainnot. Teemme luokkaan ”Hyvän mielen taulukon”, johon lisätään oppilaiden iloisimmat hetket ja positiiviset kokemukset. Tämä taulukko auttaa meitä muistamaan, miten tärkeää on nauttia arjen pienistä asioista ja kuinka paljon voimme vaikuttaa omaan hyvinvointiimme positiivisella asenteella.

    Muistilista:

    • Tarkkaile ja nauti arjen pienistä asioista.

    • Kirjaa ylös iloiset hetket, vaikka vain pieniä hetkiä.

    • Vertaile ja jaa löydöksesi luokan kanssa.

    Tavoitteet:
    Lopuksi pohdimme yhdessä, miksi nämä pienet ilonaiheet ovat tärkeitä ja kuinka ne voivat tukea positiivista suhtautumista elämään ja itseemme.

Katso myös nämä

Katso kaikki materiaalit täältä

  • Tehtävät

    Tupakka- ja nikotiinituotteet ovat globaali ympäristöongelma

    Tehtävä käsittelee nikotiinituotteiden aiheuttamaa ympäristökuormaa.

    Lue lisää

    Nikotiiniton yläkoulu

  • Tehtävät

    Mediataitoviikko: Tupakka- ja nikotiinituotteet mediassa

    Tehtävä, jossa tarkastellaan kriittisesti tupakkateollisuuden eri medioissa käyttämiä markkinointikeinoja.

    Lue lisää

    Nikotiiniton amis

  • Tehtävät

    Hyvinvointivirtaa -teemaviikko

    Teemaviikolla voi järjestää toiminnallista ohjelmaa sekä hyödyntää digitaalista materiaalia, julisteita ja esitteitä tupakka- ja...

    Lue lisää

    Nikotiiniton amis

Edellinen
Seuraava