Tässä vaiheistetussa tehtäväkokonaisuudessa pohditaan yhdessä, miksi nuoret saattavat kokeilla tupakka- ja nikotiinituotteita, millaisia houkutuksia ja paineita tilanteisiin liittyy, ja miten niistä voi selvitä ilman käyttöä.
Ensin oppilaat tekevät miellekartan, jossa tutkitaan tupakka- ja nikotiinituotteiden (esim. nuuska, vape, nikotiinipussit) houkutuksia, tunteita ja tilanteita. Tämän jälkeen mietitään konkreettisia tapoja kieltäytyä ja tukea toista. Lopuksi pienryhmät käsikirjoittavat ja näyttelevät tai kuvaavat lyhyen kohtauksen, jossa joku kieltäytyy tarjottavasta tuotteesta. Tehtävä kannustaa nuoria oivaltamaan omaa toimijuuttaan ja vahvuuksiaan sosiaalisissa tilanteissa.
-
Ymmärtää, millaisia syitä ja tilanteita liittyy tupakka- ja nikotiinituotteiden kokeiluun ja käyttöön turvallisesti roolin kautta. Ymmärtää, että nuoruusiässä tehdyillä valinnoilla on merkitystä aikuisiän terveydelle (tupakka- ja nikotiinituotteiden terveyshaitat, riippuvuus).
-
Vaihe 1: Ideariihi
Pohditaan yhdessä opettajan johdattelemana miksi jotkut kokeilevat tupakka- ja nikotiinituotteita.
- Mitä tuotteita käytetään?
- Missä tilanteissa kokeiluja tapahtuu?
- Miksi joku saattaa sanoa kyllä, vaikka ei oikeasti haluaisi?
- Mitä tunteita tai paineita tilanteisiin liittyy?
Tavoitteena on ymmärtää miksi kokeillaan, ei syyllistää.
Vaihe 2: Miellekartta #KIUSAUS
Oppilaat tekevät pienryhmissä miellekartan otsikolla #KIUSAUS. Tavoitteena on pohtia tupakka- ja nikotiinituotteisiin liittyviä houkutuksia, sosiaalista painetta, niihin liittyviä tunteita sekä tilanteita, joissa voi kokea painetta tai houkutusta kokeilla. Miellekartta voidaan tehdä yleisesti tupakka- ja nikotiinituotteista tai voit antaa jokaiselle pienryhmälle oman aiheen (tupakka, vape, nuuska, nikotiinipussi).
Ohjeista oppilaita tekemään miellekartta paperille (valmis pohja), vihkoon tai digitaalisesti (voit hyödyntää esimerkiksi Matleena Laakson Ajatuskartat koontia Thinglinkissä).
Pyydä oppilaita kirjaamaan ajatuskarttaan
- syitä kokeiluille
- tilanteet
- tunteet
Vaihe 3: Ratkaisut
Kun miellekartta on valmis, pohditaan miten toimia toisin? Keskustelun voi aloittaa pienryhmissä ja tehdä yhteenvedon koko luokan kanssa.
- Miten voisi kohteliaasti mutta päättäväisesti kieltäytyä?
- Miten voi auttaa kaveria sanomaan ei?
- Millaisia vahvuuksia voi käyttää tilanteessa?
- Miten omalla käytöksellä voi auttaa muita kieltäytymään
Ryhmät kirjaavat miellekarttaan 2-3- konkreettista tapaa, joilla voi selvitä tilanteesta ilman käyttöä.
Vaihe 4: Ei kiitos!
Pienryhmät laativat käsikirjoituksen tilanteesta, jossa tarjotaan tupakkaa, nuuskaa, sähkösavuketta tai nikotiinipussia ei-käyttävälle kaverille. Näytellään kohtaus luokassa tai kuvataan videolle ja katsotaan yhdessä tuotokset.
Näytelmien/videoiden jälkeen keskustellaan yhdessä: olivatko tilanteet realistisia, mitkä kieltäytymistavat olivat tehokkaimpia ja miksi.
Käsikirjoituksen tueksi
- tilanne (koulumatka, välitunti, kotibileet, harrastukset…)
- selkeä kieltäytyminen
- näytelmän / minielokuvan työnjako, roolihenkilöt
-
Tässä tehtävässä pohditaan yhdessä, miksi nuoret saattavat kokeilla tupakka- ja nikotiinituotteita (esim. vape, nuuska, nikotiinipussit, tupakka) ja miten toimia tilanteissa, joissa tarjotaan näitä tuotteita. Tehtävä tehdään pienryhmissä ja se koostuu neljästä vaiheesta.
1. Ideariihi (luokan yhteinen keskustelu)
-
Miksi jotkut nuoret kokeilevat nikotiinituotteita?
-
Millaisissa tilanteissa tuotteita tarjotaan?
-
Miltä niissä tilanteissa voi tuntua?
-
Miksi joku sanoo kyllä, vaikka ei oikeasti haluaisi?
Tarkoitus ei ole syyllistää ketään, vaan ymmärtää erilaisia tilanteita ja tunteita.
2. Miellekartta #KIUSAUS
-
Tehkää ryhmänne kanssa miellekartta otsikolla #KIUSAUS.
-
Kirjatkaa siihen:
-
Miksi nuoret saattavat kokeilla nikotiinituotteita?
-
Millaisissa tilanteissa kiusaus syntyy?
-
Millaisia tunteita näissä tilanteissa voi olla?
-
-
Tehkää miellekartta joko paperille, vihkoon tai digitaalisesti (esim. Padlet, MindMeister, Canva, Google Slides).
3. Ratkaisut
-
Keskustelkaa ryhmässä: Miten tilanteesta voi selvitä ilman käyttöä?
-
Kirjatkaa miellekarttaan 2–3 konkreettista tapaa, joilla voisi:
-
kieltäytyä kohteliaasti mutta päättäväisesti
-
tukea kaveria sanomaan ei
-
toimia esimerkkinä muille
-
4. Draamaharjoitus ”Ei kiitos!”
-
Suunnitelkaa ja käsikirjoittakaa lyhyt kohtaus, jossa jollekin tarjotaan jotain nikotiinituotetta ja hän kieltäytyy.
-
Valitkaa tilanne (esim. koulumatka, bileet, harrastus, välitunti).
-
Pitäkää kohtauksessa mukana:
-
selkeä kieltäytyminen
-
realistinen tilanne ja vuoropuhelu
-
roolien jako
-
-
Esittäkää kohtaus luokassa tai kuvatkaa siitä video.
Lopuksi katsomme tai esitämme kohtaukset yhdessä ja keskustelemme:
-
Millaiset kieltäytymistavat toimivat parhaiten?
-
Miltä tilanteet tuntuivat?
-
Miten omilla valinnoilla voi tukea kavereita?
-