Tehtävät

Lauran tarina – rohkeus kertoa oma mielipide

Tehtävässä tutustutaan omiin oikeuksiin ja opitaan, miten suojautua tupakansavulta tai sähkösavukkeen höyryiltä. Oppilaat saavat tärkeää tietoa siitä, miten tupakointi voi vaikuttaa ympäristöön ja omaan hyvinvointiin. He oppivat myös, kuinka ilmaista omia tuntemuksiaan ja mielipiteitään, erityisesti tilanteissa, joissa tupakansavu häiritsee. Tehtävissä pohditaan, mitä tehdä, jos tupakointia tai sähkösavukkeiden käyttöä kohtaa, ja harjoitellaan sanomaan ei kiitos tilanteissa, joissa savulle altistuu.

  • Vahvistaa oppilaan käsitystä omista oikeuksistaan, erityisesti oikeudesta turvalliseen ja terveelliseen ympäristöön. Kehittää kykyä ilmaista omia tuntemuksiaan ja ajatuksiaan sekä sanoa oma mielipiteensä. Oppia suojautumaan ympäristön tupakansavulta tai sähkösavukkeen höyryiltä ja välttämään passiivista tupakointia/sähkösavukkeen käyttöä.

  • Opettaja lukee oppilaille Lauran tarinan (pdf). Sen jälkeen luokka keskustelee tarinan herättämistä ajatuksista:

    • Missä tilanteissa tai paikoissa voi kohdata tupakansavua/sähkösavukkeen (vapen) höyryjä?
    • Mitä silloin kannattaa tehdä?
    • Mitä kannattaa sanoa aikuisille?
    • Mitä tarinasta voi oppia? Tupakan savu on vaarallista… Tupakan savussa ei kannata olla… Kukaan ei saa altistaa minua tupakansavulle missään tilanteessa tai paikassa…

    Oppilaat voivat myös piirtää Lauran kuvan tai oman kuvan tilanteesta, jossa tupakansavu häiritsee. Kirjoitustaitoiset lisäävät piirustukseen puhekuplan: mitä piirustuksen henkilö sanoo tilanteessa, jossa savu häiritsee? Vaihtoehtoisesti opettaja kirjaa lasten sanomiset erillisiin puhekupliin. Piirustuksista ja puhekuplista voidaan koota näyttely esimerkiksi vanhempainiltaan.

    Oppilaat voivat myös tehdä tupakoinnin tai sähkösavukkeiden käytön kieltäviä julisteita koulun seinille.

    Lauran tarina:

    Rohkea Laura

    Aamuaurinko paistoi kirkkaasti verhon raosta. Laura käänsi
    unisena kylkeään, mutta hätkähti sitten ihan yhtäkkiä
    hereille. Hän muisti, että tänään Mikko-eno tulisi käymään
    pitkästä aikaa. Mikko-eno asui monen sadan kilometrin päässä,
    mutta aina kun he tapasivat, heillä oli hyvin hauskaa yhdessä.
    He olivat käyneet yhdessä ongella ja laskemassa mäkeä, ja kerran
    he olivat rakentaneet majan takapihalle ja nukkuneet siellä yön
    makuupusseissaan.

    Keittiössä äiti ihmetteli, kun Laura saapui aamupalalle valmiiksi
    pukeutuneena ja peseytyneenä.

    ”Huomenta, äiti! Haluan olla ihan valmis, kun Mikko tulee. Mitähän
    me oikein tänään tehdään yhdessä?” Laura mietti.

    ”Huomenta, Laura. Mikko oli kovin salaperäinen. Hän sanoi, että
    tahtoo yllättää sinut”, äiti sanoi ja kaatoi muroja Lauran kulhoon.

    Laura istui pöydän ääreen lusikoimaan lautastaan tyhjäksi ja katseli
    samalla ikkunasta, näkyisikö ulkona jo Mikon autoa. Murokulho
    tyhjeni, samoin mehulasi. Laura jäi silti odottamaan keittiön
    ikkunaan. Vihdoin aurinko välähti pihatielle kaartavan auton
    sivuikkunoista ja Laura heilutti innoissaan tutulle hahmolle.

    ”No heipä hei, tyttö!” Mikko sanoi, kun Laura juoksi pihalle häntä
    vastaan ja hyppäsi hänen kaulaansa.

    ”Mitä me tehdään tänään?” Laura kysyi uteliaisuudesta
    pakahtumaisillaan.

    Mikko laski Lauran maahan ja sanoi ovela hymy kasvoillaan: ”Kun
    nyt kerran tuli näin hyvä ilmakin, niin mahtaisikohan sinusta olla
    hauskaa mennä käymään huvipuistossa?”

    ”Joo!” Laura hihkui ja pomppi ympäri pihaa.

    ”Neiti on hyvä ja nousee sitten vain autoon. Minä käväisen vielä
    kertomassa äidillesi, mihin olemme menossa”, Mikko sanoi nauraen.

    Huvipuistossa tuoksui hattaralta ja popcornilta. Erilaiset
    huvittelulaitteet pitivät jännittäviä ääniä: suhahtelivat,
    puhkuivat ja viuhuivat, jotkut soittivat musiikkiakin. Laurasta oli
    mahtavaa kuunnella ja katsella laitteiden pyörimistä. Mutta vielä
    mahtavampaa oli tietenkin päästä itse mukaan pyörimään. Laura
    kävi kolmessa erilaisessa karusellissa. Hän oli käynyt niissä myös
    viime kesänä, mutta nyt oli paljon hauskempaa, kun Mikkokin
    tuli niihin mukaan. Viime kerralla hän oli käynyt niissä yksin
    ja heilutellut kyydistä äidille ja isälle, jotka eivät halunneet tulla
    pyöriviin laitteisiin. Nyt Laura nauroi niin, että kyynelet valuivat
    silmistä.

    ”Mennäänkö seuraavaksi vuoristorataan?” Mikko kysyi, kun he
    astuivat neljättä kertaa alas eläinkarusellista.

    Lauran vatsanpohjaa nipisti. Vuoristorata näytti kyllä hauskalta,
    mutta samalla kovin isolta ja pelottavalta.

    ”Vaikuttaako se liian pelottavalta?” Mikko-eno kysyi arvaten
    Lauran ajatukset.

    ”On se aika hurja”, Laura sanoi. Mietittyään vielä hieman hän
    kuitenkin lisäsi: ”Mutta ei se varmaan liian paha ole. Mennään vain!”

    Vuoristorata-ajelu oli pelottavinta, mutta samalla hauskinta, mitä
    Laura muisti koskaan kokeneensa. Hän oli todella iloinen, että oli
    uskaltanut lähteä mukaan.

    ”Sinä se olet melkoisen rohkea tyttö”, Mikko sanoi, kun he olivat
    nousseet pois vaunusta, ”ja siitä palkkioksi tarjoan sinulle jäätelön.”

    Laura valitsi kioskilta tötteröönsä mansikkajäätelöä. Se maistui
    ihanan makealta ja pehmeältä. Kioskin läheltä vapautui juuri
    penkki, jolle he istahtivat. Mikko kaivoi povitaskustaan tupakkaaskin ja sytyttimen. Hän sytytti tupakan ja kysyi: ”Maistuukos se
    rohkeusjäätelö hyvältä?”

    Tupakasta ja Mikon suusta leijaili savua, joka jäi ilmaan Lauran
    ympärille. Laura ei enää maistanut jäätelön makua. Sen tilalle
    tuli pahalta haisevaa savua, ja tuntui, että hengittäminenkin kävi
    raskaammaksi. Laura tiesi, että tupakansavu on myrkyllistä, eikä
    hän olisi halunnut hengittää sitä senkään vuoksi. Hän mietti, miten
    voisi sanoa asian Mikolle niin, ettei tämä pahoittaisi mieltään tai
    suuttuisi. Mahanpohjassa tuntui samanlainen nipistys kuin ennen
    vuoristorata-ajelua. Hän katsoi kädessään olevaa rohkeusjäätelöä ja
    päätti olla yhtä rohkea kuin vuoristorataan mennessään.

    ”Mikko, en oikein voi maistaa tämän jäätelön makua, koska
    tupakansavu haisee niin pahalle ja häiritsee”, Laura sanoi varovasti.

    Mikko katsoi hetken kädessään olevaa tupakkaa. Hämmästyksestä
    toivuttuaan hän nousi ylös ja käveli läheiselle tuhkakupille, paineli
    tupakan sammuksiin sen reunaa vasten ja heitti tupakan kuppiin.
    Sitten Mikko palasi penkille Lauran luo, katsoi Lauraa silmiin ja
    sanoi: ”Anteeksi, Laura. Oli tosi hyvä, että kerroit savun häiritsevän.
    Aikuiset eivät aina tule ajatelleeksi kaikkia asioita. Minun ei olisi
    pitänyt tupakoida tässä sinun vieressäsi.”

    ”Ei se mitään”, Laura vastasi helpottuneena, ”nyt jäätelö maistuu
    taas tosi hyvälle.”

    Sitten Lauran suu vetäytyi leveään virneeseen ja hän sanoi:
    ”Ja arvaa, mitä tehdään, kun olen syönyt tämän jäätelön?”

    ”En osaa arvata”, Mikko sanoi päätään pyöritellen.

    Laura kikatti ja huudahti: ”Mennään tietysti uudestaan
    vuoristorataan!”

    Tarinan on kirjoittanut äidinkielen opettaja Jenni Hyötynen

  • Oppilasohjeet: Lauran tarina – Rohkeus sanoa ei savulle

    Tavoite: Tässä tehtävässä tutustut Lauran tarinaan, jossa Laura kohtaa tilanteen, jossa tupakansavu häiritsee häntä. Opit, miten ilmaista tunteita ja ajatuksia tilanteessa, jossa tupakansavua tai sähkösavukkeen höyryä on ympärillä. Tavoitteena on myös kehittää rohkeutta puolustaa omaa oikeutta elää terveellisessä ympäristössä ja sanoa ei tupakalle tai sähkösavukkeille.

    Tehtävä 1: Lauran tarina

    1. Opettaja lukee sinulle Lauran tarinan. Kuuntele tarkasti, miten Laura reagoi tupakansavuun.

    2. Keskustele luokan kanssa tarinan herättämistä ajatuksista:

      • Missä tilanteissa tai paikoissa voi kohdata tupakansavua tai sähkösavukkeen höyryä?

      • Mitä silloin kannattaa tehdä?

      • Mitä kannattaa sanoa aikuisille, jos tupakansavua on ympärillä?

      • Mitä tarinasta voi oppia? Miksi tupakan savu on vaarallista ja miksi ei kannata altistua sille?

    Tehtävä 2: Piirrä ja kerro

    1. Piirrä kuva tilanteesta, jossa tupakansavu häiritsee. Voit piirtää Lauran tilanteen huvipuistossa tai keksiä oman kuvauksen.

    2. Jos osaat kirjoittaa, lisää kuvaan puhekupla, jossa Laura tai piirroksessa oleva henkilö sanoo jotain tilanteesta, jossa savu häiritsee. Esimerkiksi: ”Tupakansavu haisee pahalta. En halua hengittää sitä!”

    3. Jos et osaa kirjoittaa, opettaja voi auttaa kirjaamaan sanoituksia ja liittämään ne puhekupliin.

    Tehtävä 3: Juliste

    1. Suunnittele ja tee juliste, jossa kerrotaan, miksi tupakansavulle ei kannata altistua ja miten suojautua siitä. Voit käyttää lauseita kuten ”Ei tupakalle, ei sähkösavukkeille!” tai ”Terveellinen ympäristö on oikeuteni!”.

    2. Voit laittaa julisteen esille luokassa tai koulun käytävillä.

    Keskustelun pohdinta:

    • Miksi on tärkeää osata sanoa ei tupakansavulle ja sähkösavukkeille?

    • Miten voimme yhdessä tehdä ympäristöstämme turvallisemman ja terveellisemmän kaikille?

    Loppupohdinta:

    • Mieti, mitä itse tekisit, jos kohtaisit tupakansavua tai sähkösavukkeen höyryjä. Miten voisit ilmaista omat tunteesi tai kertoa asiasta aikuiselle?

Katso myös nämä

Katso kaikki materiaalit täältä

  • Tehtävät

    Tupakka- ja nikotiinituotteet ovat globaali ympäristöongelma

    Tehtävä käsittelee nikotiinituotteiden aiheuttamaa ympäristökuormaa.

    Lue lisää

    Nikotiiniton yläkoulu

  • Tehtävät

    Mediataitoviikko: Tupakka- ja nikotiinituotteet mediassa

    Tehtävä, jossa tarkastellaan kriittisesti tupakkateollisuuden eri medioissa käyttämiä markkinointikeinoja.

    Lue lisää

    Nikotiiniton amis

  • Tehtävät

    Hyvinvointivirtaa -teemaviikko

    Teemaviikolla voi järjestää toiminnallista ohjelmaa sekä hyödyntää digitaalista materiaalia, julisteita ja esitteitä tupakka- ja...

    Lue lisää

    Nikotiiniton amis

Edellinen
Seuraava