Tehtävät

Ilmaiset ilmapallot -tarina

Tehtävässä tutustutaan siihen, miten osata sanoa ”ei kiitos” ja kuinka ympäristön vaikutukset voivat vaikuttaa päätöksentekoomme. Oppilaat kuuntelevat tarinan ja pohtivat, mitkä tekijät auttoivat päähenkilöitä tekemään oikean valinnan. Tehtävään kuuluu myös ryhmätyö, jossa oppilaat esittävät tarinan kohtauksia ja arvuuttelevat, miten tilanne voisi kehittyä. Lopuksi keskustellaan siitä, miten voi itsekin vahvistaa kykyään sanoa ei kiitos ja tehdä hyviä valintoja.

  • Vahvistaa oppilaiden kykyä sanoa ei kiitos. Oppilas oppii näkemään, millaiset asiat sosiaalisessa ympäristössä vaikuttavat hänen päätöksentekoonsa.

  • Opettaja lukee oppilaille Ilmaiset ilmapallot -tarinan (pdf). Tämän jälkeen luokka keskustelee yhdessä tarinasta. Apukysymyksiä keskusteluun:

    • Kuka oli tarinan päähenkilö?
    • Mikä oli päähenkilön päämäärä?
    • Ketkä olivat päähenkilön auttajia ja ketkä vastustajia?

    Tämän jälkeen oppilaat voivat tehdä vuorotellen pienryhmissä patsaita tarinan kohtauksista ja muu luokka yrittää arvata, mitä tilannetta patsas esittää. Oppilaat voivat myös näytellä luetun tarinan kohtauksia pienemmissä ryhmissä.

    Ilmaiset ilmapallot -tarina

    Aaron, Iris, Zaid ja Sani
    olivat viettämässä
    päivän ensimmäistä
    välituntia ja katselivat kaihoisasti
    koulun viereisen kaupan pihalle.
    Koulun viereen oli avattu uusi
    kauppa, ja ensimmäisille asiakkaille oli
    tarjolla mehua ja pullaa sekä ilmapalloja.
    Iris oli kuullut, että ilmapalloja jaetaan vain
    kolmellesadalle lapselle, joten lapsia mietitytti, mahtaisiko
    niitä olla enää saatavilla iltapäivällä, kun koulu loppuisi.

    Kaupan ovesta kulki sisään aikuisia pienten lastensa kanssa, ja
    kohta he tulivat ovesta ulos – lapset riemusta kiljuen, aikuiset
    ilmapalloja väistellen. Aaron, Iris, Zaid ja Sani seisoivat piirissä
    ja potkivat kengänkärjillään maata. Heidän olisi kovasti tehnyt
    mieli saada ilmapallot, mutta koulun pihalta ei saanut poistua
    välitunnin aikana. Välituntivalvojan neonkeltainen liivi vilahteli
    vähän väliä lasten silmäkulmassa ja muistutti säännöstä, jonka
    rikkominen oli ankarasti kielletty.

    Pian Zaid ja Sani huomasivat, että välituntivalvoja käveli kulman
    takana olevalle jalkapallokentälle selvittämään jotakin iänikuista
    riitaa siitä, oliko joku tilanne maali vai ei. He vilkaisivat toisiaan
    ja ymmärsivät hetkensä koittaneen. Sani kuiskasi Aaronille ja
    Irikselle nopeasti: ” Katsokaa, välituntivalvoja meni futiskentälle!
    Me voisimme nyt äkkiä käydä kaupassa hakemassa pallot ja
    tulla sitten takaisin. Kukaan ei huomaisi.” Aaron ja Iris katsoivat
    empien toisiaan. Aaron sanoi epäilevästi: ”En oikein tiedä, onko se
    järkevää. Mieti, millaiset seuraukset siitä voisi tulla, jos jäisimme
    kiinni. Ope olisi tosi vihainen ja kotona ragettaisiin.”

    Sani loi Aaroniin säälivän katseen ja tokaisi: ”Et kai sinä oikeasti
    ole niin nössö, että mietit, mitä ope tai vanhemmat sanovat?”
    Aaronin kasvot lehahtivat punaiseksi noloudesta eikä hän
    keksinyt mitään sanottavaa. Hän ei haluaisi rikkoa sääntöjä ja
    joutua pulaan, mutta samalla häntä hävetti, että Sani pitäisi häntä
    nössönä.

    Iris ei kuitenkaan jäänyt sanattomaksi, vaan totesi muille: ”Minä
    olen Aaronin kanssa samaa mieltä. Kauppaan lähteminen kesken
    koulupäivän olisi typerää. Miettikää nyt itsekin. Ettehän te voi
    edes ottaa ilmapalloja mukaan luokkaan. Te jäisitte heti kiinni.
    Se vasta hassua olisikin, että te tulisitte luokkaan ilmapallojen
    kanssa ja yrittäisitte selittää opelle, mistä olette ne saaneet.
    Toisekseen, miettikää miten sille ilmapallolle muutenkin käy jo
    seuraavana päivänä – se tyhjenee. Hetken ilo ei ole sen arvoinen,
    että siitä kannattaisi ottaa monta päivää pahaa mieltä, mitä
    sen saaminen aiheuttaisi. Minä ainakin menen kauppaan vasta
    koulupäivän jälkeen. Pullaa ja mehua siellä ainakin riittää
    kaikille.”

    Zaid ja Sani katselivat toisiaan nolon näköisinä ja lopulta Sani
    totesi: ”Taidat olla oikeassa. Mennään kaikki yhdessä kauppaan
    koulupäivän jälkeen.” Aaron nyökkäsi tyytyväisenä. Samassa
    välituntikellokin soi, ja kaikki lapset lähtivät kävelemään luokkaa
    kohti. Ilmapallot saivat odottaa.

    Tarina: Reetta Niemi

  • Sanominen ”ei kiitos” – Oppilasohjeet

    1. Lue ja mieti tarina: Opettaja lukee teille tarinan ”Ilmaiset ilmapallot”. Mieti, mitä päähenkilöt ajattelivat ja tunsivat tarinan aikana. Voit pohtia, kuinka he tekivät päätöksensä.

    2. Keskustelu: Keskustellaan yhdessä tarinasta. Vastaa näihin kysymyksiin:

      • Kuka oli tarinan päähenkilö?

      • Mikä oli päähenkilön päämäärä?

      • Ketkä auttoivat ja ketkä vastustivat päähenkilöä?

    3. Patsastehtävä:

      • Työskentelemme pienissä ryhmissä. Kukin ryhmä valitsee tarinan kohtauksen ja tekee siitä patsaan (ilman liikettä). Muu luokka yrittää arvata, mikä kohtaus on kyseessä.

      • Voitte myös esittää kohtauksia pienissä ryhmissä.

    4. Yhteinen pohdinta:

      • Mikä auttoi päähenkilöitä tekemään oikean päätöksen?

      • Miten voimme itse sanoa ”ei kiitos” tilanteissa, joissa emme ole varmoja?

Katso myös nämä

Katso kaikki materiaalit täältä

  • Tehtävät

    Tupakka- ja nikotiinituotteet ovat globaali ympäristöongelma

    Tehtävä käsittelee nikotiinituotteiden aiheuttamaa ympäristökuormaa.

    Lue lisää

    Nikotiiniton yläkoulu

  • Tehtävät

    Mediataitoviikko: Tupakka- ja nikotiinituotteet mediassa

    Tehtävä, jossa tarkastellaan kriittisesti tupakkateollisuuden eri medioissa käyttämiä markkinointikeinoja.

    Lue lisää

    Nikotiiniton amis

  • Tehtävät

    Hyvinvointivirtaa -teemaviikko

    Teemaviikolla voi järjestää toiminnallista ohjelmaa sekä hyödyntää digitaalista materiaalia, julisteita ja esitteitä tupakka- ja...

    Lue lisää

    Nikotiiniton amis

Edellinen
Seuraava