Tehtävät

Draamaharjoitus alakouluun: Rohkeus sanoa EI!

Tehtävässä harjoitellaan rohkeutta sanoa ei ja vahvistetaan kykyä toimia oman tahdon mukaisesti myös painostavilta tuntuvissa tilanteissa. Oppilaat pohtivat yhdessä erilaisia tapoja kieltäytyä tupakka-, nuuska-, sähkösavuke- ja nikotiinituotteiden kokeilusta ja harjoittelevat ilmaisemaan oman mielipiteensä selkeästi ja perustellusti. Tehtävissä vahvistetaan itsetuntoa, pohditaan hyviä perusteluja omille valinnoille ja harjoitellaan tilannekohtaisia taitoja draaman keinoin. Oppilaat pääsevät tarkastelemaan erilaisia näkökulmia ja pohtimaan, millaiset vastaukset ovat uskottavia ja toimivia tosielämän tilanteissa. Tavoitteena on antaa lapsille valmiuksia pysyä omassa päätöksessään ja tukea terveellisiä valintoja arjessa.

  • Valmistautua ennakkoon tupakasta/nuuskasta/sähkösavukkeesta (vapesta)/nikotiinipusseista kieltäytymiseen. Vahvistaa itsetuntoa ja kykyä toimia oman tahdon mukaisesti. Oppia perustelemaan omia mielipiteitä.

  • Oppilaat kirjaavat vaihtoehtoja, miten kieltäytyä tarjotusta tuotteesta. Opettaja kerää vaihtoehdot ja lukee vastauksia ääneen tai kirjoittaa niitä taululle. Luokka keskustelee eri vaihtoehdoista. Nouseeko joku vastaus ylitse muiden? Miksi?

    Opettaja voi myös jakaa oppilaat pienryhmiin. Ryhmät keksivät mahdollisimman monta ei-vastausta.

    Vaihtoehtoja voidaan kerätä myös asettumalla väitejanalle tai tekemällä miellekarttoja. Mitkä syyt kieltäytyä liittyvät yhteen? Mitkä ovat tärkeitä/uskottavia syitä kieltäytyä tupakasta/nuuskasta /sähkösavukkeesta (vapesta)/nikotiinipusseista?

    Draamaharjoitus: toteutustapa 1

    Oppilaat näyttelevät tilanteen, jossa 8.- tai 9.-luokkalainen tarjoaa 7.-luokkalaiselle tupakkaa/nuuskaa/sähkösavuketta (vapea)/nikotiinipusseja koulun jälkeen. 7.-luokkalainen vastaa, ettei halua kokeilla. Tarjoaja jatkaa kysymällä: ”No miksi ei?” Muu ryhmä osallistuu heittelemällä sopivia vastauksia ja kannustamalla 7.-luokkalaista.

    Opettajan johdolla luokka analysoi tilannetta jälkeenpäin. Millaiset vastaukset toimivat, millaiset eivät? Miltä tilanne tuntui? Harjoituksessa voidaan myös näytellä tilanne, jossa kaverukset löytävät kadulta tupakka-askin/nuuskapurkin-tai pussin/vapen/nikotiinipurkin- tai pussin ja toinen yllyttää maistamaan.

    Draamaharjoituksen tilanteet voivat liittyä kokeilujen lisäksi myös passiiviseen tupakointiin/sähkösavukkeen käyttöön (vapetukseen). Mitä nuori sanoo tilanteessa, jossa 1) naapurin setä vie kavereita harkkoihin ja alkaa autossa polttamaan tupakkaa / käyttää sähkösavuketta tai 2) lapsi tulee koulusta kotiin, ja äiti tupakoi / käyttää sähkösavuketta sisällä.

    Draamaharjoitus: toteutustapa 2

    Opettaja jakaa luokan pienryhmiin. Luokka sopii yhdessä, mitkä ovat tärkeimmät asiat, jotka näytelmässä pitäisi tulla esiin. Näytelmän käsikirjoituksessa voi hyödyntää Greimasin aktanttimallia (pdf). Oppilaat käsikirjoittavat tarinan ja tuottavat esimerkiksi animaation tai videon, jossa oppilas joutuu tilanteeseen, jossa hänelle tarjotaan tupakkaa/nuuskaa/sähkösavuketta (vapea)/nikotiinipusseja.

    Tuotetut tarinat esitetään muille. Luokka arvioi, miten tarinoissa toteutuivat auttajat ja vastustajat sekä miten tarinaan oli saatu yhdistettyä yhdessä sovitut käsitteet/tärkeimmät asiat.

  • Tässä tehtävässä harjoittelemme yhdessä rohkeutta sanoa EI, jos joku tarjoaa tupakkaa, nuuskaa, sähkösavuketta (vapea) tai nikotiinipusseja. Pohdimme erilaisia tapoja kieltäytyä ja harjoittelemme perustelemaan omat päätöksemme.

    1. Mieti ja kirjaa ylös erilaisia tapoja, joilla voisit kieltäytyä, jos sinulle tarjottaisiin tupakkaa, nuuskaa, sähkösavuketta tai nikotiinipusseja.

    2. Keskustelemme yhdessä kerätyistä vaihtoehdoista. Mikä vastaus olisi tehokas? Miksi?

    3. Teemme draamaharjoituksen: Näyttelemme tilanteita, joissa joku tarjoaa sinulle jotain näistä tuotteista. Harjoittelemme, miten kohteliaasti ja rohkeasti voi sanoa ei.

    4. Saat osallistua myös ideoimalla, mitä muuta tilanteessa voisi tapahtua ja mitä voisi sanoa.

    5. Lopuksi pohdimme yhdessä, miltä kieltäytyminen tuntui ja mikä auttoi pysymään omassa päätöksessä.

    Tavoitteena on löytää omat sanat ja keinot, joilla voit puolustaa itseäsi ja omia valintojasi tilanteessa, jossa joku painostaa kokeilemaan jotakin, mitä et halua.

Katso myös nämä

Katso kaikki materiaalit täältä

  • Tehtävät

    Tupakka- ja nikotiinituotteet ovat globaali ympäristöongelma

    Tehtävä käsittelee nikotiinituotteiden aiheuttamaa ympäristökuormaa.

    Lue lisää

    Nikotiiniton yläkoulu

  • Tehtävät

    Mediataitoviikko: Tupakka- ja nikotiinituotteet mediassa

    Tehtävä, jossa tarkastellaan kriittisesti tupakkateollisuuden eri medioissa käyttämiä markkinointikeinoja.

    Lue lisää

    Nikotiiniton amis

  • Tehtävät

    Hyvinvointivirtaa -teemaviikko

    Teemaviikolla voi järjestää toiminnallista ohjelmaa sekä hyödyntää digitaalista materiaalia, julisteita ja esitteitä tupakka- ja...

    Lue lisää

    Nikotiiniton amis

Edellinen
Seuraava