Tehtävät

Nikotiiniton amis

Ammatti-identiteetti ja tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttö

Tehtävässä opiskelija pohtii omaa ammatti-identiteettiään; miten tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöön suhtaudutaan ja miten niiden käyttö ilmenee oman alan työpaikalla.

Tehtävän sisältö ja ohjeet

  • Opiskelija osaa toimia osana työyhteisöä. Tavoitteena on herättää opiskelijat pohtimaan oman alan ammatti-identiteettiä ja ammattietiikkaa suhteessa tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöön. Lisäksi tavoitteena on tarkastella kriittisesti työpaikkojen toimintatapoja ja -kulttuuria liittyen tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöön.

  • Opiskelijalle annetaan tehtäväksi haastatella työpaikalla oman alan ammattilaista (esimerkiksi työkaveria, kollegaa) ja kirjata vastaukset ylös. Haastatteluun voi osallistua ”nimettömänä” tai sen voi tarvittaessa tehdä kuvitellusti parityöskentelynä siten, että haastateltava miettii itselleen roolihahmon.

    Esimerkkikysymyksiä:

    1. Kuinka suuri osa työntekijöistä tupakoi, nuuskaa, käyttää sähkösavuketta tai nikotiinipusseja?
    2. Onko työpaikka savuton tai nikotiiniton? Mitä se käytännössä tarkoittaa?
    3. Miten tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöön suhtaudutaan työpaikallasi? Pidetäänkö sitä hyväksyttävänä tai jopa osana työtä vai epäsopivana? Miksi?
    4. Mitä hyötyä savuttomuudesta/nikotiinittomuudesta on työsi/ammattisi kannalta?
    5. Miten työpaikallasi tuetaan käytön lopettamista?

    Tämän jälkeen keskustellaan tunnilla, mitä haastatteluista jäi päällimmäisenä mieleen ja mitä haastatteluiden perusteella opittiin.

    1. Käyttävätkö alasi ammattilaiset paljon vai vähän tupakka- tai nikotiinituotteita? Miksi?
    2. Miten työpaikoilla suhtauduttiin työntekijöiden tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöön? Voiko ammattilainen polttaa tupakkaa tai käyttää muita nikotiinituotteita?
    3. Mitä hyötyä savuttomuudesta/nikotiinittomuudesta on tulevassa työssäsi?
    4. Millaisia sääntöjä tai toimintatapoja alasi työpaikoilla on tyypillisesti tupakointiin ja muihin nikotiinituotteisiin liittyen?

Katso myös nämä

Katso kaikki materiaalit täältä

  • Tehtävät

    Tupakka- ja nikotiinituotteet ovat globaali ympäristöongelma

    Tehtävä käsittelee nikotiinituotteiden aiheuttamaa ympäristökuormaa.

    Lue lisää

    Nikotiiniton yläkoulu

  • Tehtävät

    Mediataitoviikko: Tupakka- ja nikotiinituotteet mediassa

    Tehtävä, jossa tarkastellaan kriittisesti tupakkateollisuuden eri medioissa käyttämiä markkinointikeinoja.

    Lue lisää

    Nikotiiniton amis

  • Tehtävät

    Hyvinvointivirtaa -teemaviikko

    Teemaviikolla voi järjestää toiminnallista ohjelmaa sekä hyödyntää digitaalista materiaalia, julisteita ja esitteitä tupakka- ja...

    Lue lisää

    Nikotiiniton amis

Edellinen
Seuraava