Tehtävän sisältö ja ohjeet
-
Opiskelija osaa toimia osana työyhteisöä. Tavoitteena on herättää opiskelijat pohtimaan oman alan ammatti-identiteettiä ja ammattietiikkaa suhteessa tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöön. Lisäksi tavoitteena on tarkastella kriittisesti työpaikkojen toimintatapoja ja -kulttuuria liittyen tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöön.
-
Opiskelijalle annetaan tehtäväksi haastatella työpaikalla oman alan ammattilaista (esimerkiksi työkaveria, kollegaa) ja kirjata vastaukset ylös. Haastatteluun voi osallistua ”nimettömänä” tai sen voi tarvittaessa tehdä kuvitellusti parityöskentelynä siten, että haastateltava miettii itselleen roolihahmon.
Esimerkkikysymyksiä:
- Kuinka suuri osa työntekijöistä tupakoi, nuuskaa, käyttää sähkösavuketta tai nikotiinipusseja?
- Onko työpaikka savuton tai nikotiiniton? Mitä se käytännössä tarkoittaa?
- Miten tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöön suhtaudutaan työpaikallasi? Pidetäänkö sitä hyväksyttävänä tai jopa osana työtä vai epäsopivana? Miksi?
- Mitä hyötyä savuttomuudesta/nikotiinittomuudesta on työsi/ammattisi kannalta?
- Miten työpaikallasi tuetaan käytön lopettamista?
Tämän jälkeen keskustellaan tunnilla, mitä haastatteluista jäi päällimmäisenä mieleen ja mitä haastatteluiden perusteella opittiin.
- Käyttävätkö alasi ammattilaiset paljon vai vähän tupakka- tai nikotiinituotteita? Miksi?
- Miten työpaikoilla suhtauduttiin työntekijöiden tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöön? Voiko ammattilainen polttaa tupakkaa tai käyttää muita nikotiinituotteita?
- Mitä hyötyä savuttomuudesta/nikotiinittomuudesta on tulevassa työssäsi?
- Millaisia sääntöjä tai toimintatapoja alasi työpaikoilla on tyypillisesti tupakointiin ja muihin nikotiinituotteisiin liittyen?