Tehtävät

Nikotiiniton amis

Nuorten tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön yleisyys

Tehtävän avulla opiskelijat tarkastelevat luotettavan tiedon pohjalta nuorten tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön yleisyyttä ja muutoksia. Lisäksi opiskelijat pohtivat, mitä ilmenneille eroille voisi tehdä ja miksi se on tärkeää?

Tehtävän sisältö ja ohjeet

  • Opiskelija huolehtii terveydestään ja toimintakyvystään. Opiskelija osaa etsiä luotettavaa tietoa ikäluokkansa tupakka- ja nikotiinituotteiden käytöstä ja pohtia ikäluokkansa terveyseroja.

  • Opiskelijat tutustuvat Kouluterveyskyselyn tuloksiin. Opiskelija valitsee tulospalvelusta oman oppiasteen sekä aiheena päihteet ja riippuvuudet. Opiskelijaa voi ohjata tarkastelemaan tiettyjä indikaattoreita, kuten:

    • Tupakoin päivittäin
    • Nuuskaa päivittäin
    • Käyttää sähkösavuketta päivittäin
    • Käyttää nikotiinipusseja silloin tällöin tai päivittäin
    • Käyttänyt jotain tupakkatuotetta tai sähkösavuketta vähintään kerran (kokeillut)

    Vaihtoehtoisesti opiskelijat voivat tarkastella Kouluterveyskyselyn koostetta nuorten tupakka- ja nikotiinituotteista. Oman oppiasteen kaaviosta opiskelijat tarkastelevat tuotteiden käytön yleisyyttä ja muutoksia.

    Tiedon pohjalta opiskelijat pohtivat ryhmissä seuraavia kysymyksiä:

    1. Millaisia muutoksia nuorten tupakka- ja nikotiinituotteiden käytössä on tapahtunut viimeisten vuosien aikana? Mistä arvelette muutosten johtuvan?
    2. Millaisia eroja on tyttöjen ja poikien tupakka- ja nikotiinituotteiden käytössä? Mistä arvelette erojen johtuvan?
    3. Millaisia eroja on lukiossa ja ammattioppilaitoksessa opiskelevien nuorten tupakka- ja nikotiinituotteiden käytössä? Mistä arvelette erojen johtuvan?

    Käydään opiskelijoiden pohdinnat läpi niin, että jokainen ryhmä vuorollaan kertoo yhden asian, jolla perustelivat tuloksia. Jatketaan kierrosta niin pitkään, että kaikki ryhmien asiat on läpikäyty. Opettaja voi tarvittaessa lisätä näkökulmia. Keskustellaan yhdessä, miten tehtävissä 2. ja 3. ilmenneitä eroja voitaisiin kaventaa ja miksi se on tärkeää.

    Tehtävän voi tarvittaessa toteuttaa sovellettuna myös kirjallisesti yksilötehtävänä.

Katso myös nämä

Katso kaikki materiaalit täältä

  • Tehtävät

    Tupakka- ja nikotiinituotteet ovat globaali ympäristöongelma

    Tehtävä käsittelee nikotiinituotteiden aiheuttamaa ympäristökuormaa.

    Lue lisää

    Nikotiiniton yläkoulu

  • Tehtävät

    Mediataitoviikko: Tupakka- ja nikotiinituotteet mediassa

    Tehtävä, jossa tarkastellaan kriittisesti tupakkateollisuuden eri medioissa käyttämiä markkinointikeinoja.

    Lue lisää

    Nikotiiniton amis

  • Tehtävät

    Hyvinvointivirtaa -teemaviikko

    Teemaviikolla voi järjestää toiminnallista ohjelmaa sekä hyödyntää digitaalista materiaalia, julisteita ja esitteitä tupakka- ja...

    Lue lisää

    Nikotiiniton amis

Edellinen
Seuraava