Tehtävät

Väitteiden perustelu faktalla – nuorten nikotiinituotteiden käyttö

Terveystiedon tehtävä, jossa oppilaat soveltavat tutkittua tietoa argumentointinsa tukena aiheesta nuorten nikotiinituotteiden käyttö.

Tehtävässä opiskelijat harjoittelevat kriittistä lukutaitoa ja faktoihin pohjautuvaa argumentointia ajankohtaisesta aiheesta: nuorten nikotiinituotteiden käyttö. He tutustuvat valikoituun joukkoon tutkimuksia, raportteja ja artikkeleita, jotka käsittelevät nuorten tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöä, käytön aloittamista, hankintatapoja ja sosiaalista merkitystä.

Luettuaan aineiston opiskelijat ottavat kantaa väitteisiin, jotka koskevat esimerkiksi sähkösavukkeiden vetovoimaa, nettiostamista, yhteisöllisyyttä ja sosiaalista mediaa. Jokainen väite tulee perustella aineistosta löydetyllä faktatiedolla.

Tehtävä kehittää opiskelijoiden kykyä yhdistää tietoa, muodostaa perusteltuja mielipiteitä ja arvioida kriittisesti ajankohtaista ilmiötä. Opettaja voi valita, tehdäänkö tehtävä yksin, pareittain vai ryhmissä, ja keskustella lopuksi vastauksista koko ryhmän kesken.

  • Opiskelijat saavat tietoa nuorten nikotiinituotteiden käytöstä, käytön aloittamisesta, hankinnasta ja suhtautumisesta. Opiskelijat osaavat perustella väitteitä faktatiedolla.

  • Opiskelijat lukevat:

    Luettuaan tetit opiskelijat ottavat kantaa alla oleviin väitteisiin ja perustelevat vastauksensa.

    a) Suomeen on syntymässä uusi ”savuton nikotiiniriippuvuussukupolvi”.

    b) Sähkösavuke vetoaa tupakka- ja muita nikotiinituotteita käyttämättömiin nuoriin enemmän kuin tupakka tai nuuska.

    c) Nettikaupasta on tullut nuorten yleisin tapa hankkia tupakka- ja nikotiinituotteita.

    d) Sähkösavukeilmiö liittyy vahvasti yhteisöllisyyteen

    e) Sosiaalisen median sähkösavukemarkkinoinnilla on merkitystä nuorten tuotteiden käyttöön

  • Väitteiden perustelu faktalla

    Tavoite: Opit käyttämään faktatietoa perustelujen tukena ja tarkastelemaan kriittisesti nuorten nikotiinituotteiden käyttöön liittyviä väitteitä.

    Näin toimit:

    1. Lue seuraavat aineistot huolellisesti:

      • THL (2016): Savukkeiden, nuuskan ja sähkösavukkeiden aloittamisalttius, käyttö ja hankinta sekä suhtautuminen tekstivaroituksiin nuorilla (pdf).

      • THL (2023): Tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttö ja hankintatavat nuorilla oppilaitostyypeittäin 2017–2023.

      • Ollila, H. (2024): Tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön aloittamisen riskitekijät. Käypä hoito.

      • Scheffels et al. (2023): E-cigarette use in global digital youth culture (tarkastele erityisesti nuorten kokemuksia ja merkityksiä).

      • Fressis: Bongasitko somessa vapen piilomainoksen? Älä niele tupakkateollisuuden syöttiä.

      • Ehyt ry (2022): Nuorten kulttuuri ja päihteet -selvitys.

    2. Pohdi seuraavia väitteitä ja valitse niistä vähintään kolme, joihin otat kantaa.

      • a) Suomeen on syntymässä uusi ”savuton nikotiiniriippuvuussukupolvi”.

      • b) Sähkösavuke vetoaa tupakka- ja muita nikotiinituotteita käyttämättömiin nuoriin enemmän kuin tupakka tai nuuska.

      • c) Nettikaupasta on tullut nuorten yleisin tapa hankkia nuuskaa ja sähkösavuketta.

      • d) Sähkösavukeilmiö liittyy vahvasti yhteisöllisyyteen.

      • e) Sosiaalisen median sähkösavukemarkkinoinnilla on merkitystä nuorten tuotteiden käyttöön.

    3. Kirjoita lyhyt vastaus kuhunkin valitsemaasi väitteeseen.
      Perustele kantasi selkeästi aineistojen avulla. Käytä esimerkiksi suoraa tietoa, tilastoja tai tutkimushavaintoja.

    4. Keskustelkaa lopuksi ryhmän tai luokan kanssa väitteistä ja erilaisista perusteluista.
      Miten aineisto auttoi sinua muodostamaan mielipiteesi? Oliko jokin väite erityisen haastava perustella?

Katso myös nämä

Katso kaikki materiaalit täältä

  • Tehtävät

    Tupakka- ja nikotiinituotteet ovat globaali ympäristöongelma

    Tehtävä käsittelee nikotiinituotteiden aiheuttamaa ympäristökuormaa.

    Lue lisää

    Nikotiiniton yläkoulu

  • Tehtävät

    Mediataitoviikko: Tupakka- ja nikotiinituotteet mediassa

    Tehtävä, jossa tarkastellaan kriittisesti tupakkateollisuuden eri medioissa käyttämiä markkinointikeinoja.

    Lue lisää

    Nikotiiniton amis

  • Tehtävät

    Hyvinvointivirtaa -teemaviikko

    Teemaviikolla voi järjestää toiminnallista ohjelmaa sekä hyödyntää digitaalista materiaalia, julisteita ja esitteitä tupakka- ja...

    Lue lisää

    Nikotiiniton amis

Edellinen
Seuraava