Tehtävässä opiskelijat harjoittelevat kriittistä lukutaitoa ja faktoihin pohjautuvaa argumentointia ajankohtaisesta aiheesta: nuorten nikotiinituotteiden käyttö. He tutustuvat valikoituun joukkoon tutkimuksia, raportteja ja artikkeleita, jotka käsittelevät nuorten tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöä, käytön aloittamista, hankintatapoja ja sosiaalista merkitystä.
Luettuaan aineiston opiskelijat ottavat kantaa väitteisiin, jotka koskevat esimerkiksi sähkösavukkeiden vetovoimaa, nettiostamista, yhteisöllisyyttä ja sosiaalista mediaa. Jokainen väite tulee perustella aineistosta löydetyllä faktatiedolla.
Tehtävä kehittää opiskelijoiden kykyä yhdistää tietoa, muodostaa perusteltuja mielipiteitä ja arvioida kriittisesti ajankohtaista ilmiötä. Opettaja voi valita, tehdäänkö tehtävä yksin, pareittain vai ryhmissä, ja keskustella lopuksi vastauksista koko ryhmän kesken.
-
Opiskelijat saavat tietoa nuorten nikotiinituotteiden käytöstä, käytön aloittamisesta, hankinnasta ja suhtautumisesta. Opiskelijat osaavat perustella väitteitä faktatiedolla.
-
Opiskelijat lukevat:
- THL:n katsauksen: Savukkeiden, nuuskan ja sähkösavukkeiden aloittamisalttius, käyttö ja hankinta sekä suhtautuminen tekstivaroituksiin nuorilla keväällä 2016 (pdf).
- THL:n julkaisun: Tupakka-ja nikotiinituotteiden käyttö ja hankintatavat
nuorilla oppilaitostyypeittäin 2017–2023 - THL:n julkaisu: Tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön aloittamisen riskitekijät. Ollila, H. 2024a. Käypä hoito.
- Tutkimusartikkelin: E-cigarette use in global digital youth culture. A qualitative study of the social pactices and meaning of vaping among 15-20-year-olds in Denmark, Finland, and Norway. 2023. Scheffels, J. Tokle, R. Linnansaari, A. Rasmussen, S.K.B. & Pisinger, C.
- Ehyt ry:n selvitykseen: Nuorten kulttuuri ja päihteet -selvitys. Ehyt ry. 2022. Suomen Onlinetutkimus Oy.
- Fressiksen artikkelin: Bongasitko somessa vapen piilomainoksen? Älä niele tupakkateollisuuden syöttiä.
Luettuaan tetit opiskelijat ottavat kantaa alla oleviin väitteisiin ja perustelevat vastauksensa.
a) Suomeen on syntymässä uusi ”savuton nikotiiniriippuvuussukupolvi”.
b) Sähkösavuke vetoaa tupakka- ja muita nikotiinituotteita käyttämättömiin nuoriin enemmän kuin tupakka tai nuuska.
c) Nettikaupasta on tullut nuorten yleisin tapa hankkia tupakka- ja nikotiinituotteita.
d) Sähkösavukeilmiö liittyy vahvasti yhteisöllisyyteen
e) Sosiaalisen median sähkösavukemarkkinoinnilla on merkitystä nuorten tuotteiden käyttöön
-
Väitteiden perustelu faktalla
Tavoite: Opit käyttämään faktatietoa perustelujen tukena ja tarkastelemaan kriittisesti nuorten nikotiinituotteiden käyttöön liittyviä väitteitä.
Näin toimit:
-
Lue seuraavat aineistot huolellisesti:
-
THL (2016): Savukkeiden, nuuskan ja sähkösavukkeiden aloittamisalttius, käyttö ja hankinta sekä suhtautuminen tekstivaroituksiin nuorilla (pdf).
-
THL (2023): Tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttö ja hankintatavat nuorilla oppilaitostyypeittäin 2017–2023.
-
Ollila, H. (2024): Tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön aloittamisen riskitekijät. Käypä hoito.
-
Scheffels et al. (2023): E-cigarette use in global digital youth culture (tarkastele erityisesti nuorten kokemuksia ja merkityksiä).
-
Fressis: Bongasitko somessa vapen piilomainoksen? Älä niele tupakkateollisuuden syöttiä.
-
Ehyt ry (2022): Nuorten kulttuuri ja päihteet -selvitys.
-
-
Pohdi seuraavia väitteitä ja valitse niistä vähintään kolme, joihin otat kantaa.
-
a) Suomeen on syntymässä uusi ”savuton nikotiiniriippuvuussukupolvi”.
-
b) Sähkösavuke vetoaa tupakka- ja muita nikotiinituotteita käyttämättömiin nuoriin enemmän kuin tupakka tai nuuska.
-
c) Nettikaupasta on tullut nuorten yleisin tapa hankkia nuuskaa ja sähkösavuketta.
-
d) Sähkösavukeilmiö liittyy vahvasti yhteisöllisyyteen.
-
e) Sosiaalisen median sähkösavukemarkkinoinnilla on merkitystä nuorten tuotteiden käyttöön.
-
-
Kirjoita lyhyt vastaus kuhunkin valitsemaasi väitteeseen.
Perustele kantasi selkeästi aineistojen avulla. Käytä esimerkiksi suoraa tietoa, tilastoja tai tutkimushavaintoja. -
Keskustelkaa lopuksi ryhmän tai luokan kanssa väitteistä ja erilaisista perusteluista.
Miten aineisto auttoi sinua muodostamaan mielipiteesi? Oliko jokin väite erityisen haastava perustella?
-